Vi arbetar just nu med temat käpphästar. Vi är mitt inne i det och ser hur barnen engagerar sig i hästarna och leker olika rollekar i stallet. De fyra hästarna har hjälpt barnen att träna på turtagning och att leka tillsammans.
Vi startade temat med att barnen fick ha träslöjd och bygga ett stall i ett rum på fritids. De fick hamra, sandpappra och lacka. Eleverna ska ges möjlighet till ”skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt.” (Läroplan för förskoleklassen)
När vi var klara med det fick de ett brev från fyra hästar som bodde på en gård utanför Ryfors. Dessa hästar var bara små föl och behövde namn och någonstans att bo. Barnen blev väldigt glada när de kom på att de hade byggt ett stall så hästarna kunde få komma och bo där. Vi tittade på bilder på käpphästarna och fick höra mycket om hur de hade det. Trots att bilderna tydligt visade käpphästar så frågades det många gånger om det var på riktigt. ”Undervisningen syftar till att främja elevernas fantasi, inlevelse och, rörelse och i undervisningen ska eleverna genom leken ges möjlighet att bearbeta intryck, pröva olika identiteter,” . (Läroplan för förskoleklassen)
Vi svarade på brevet och alla barn fick presentera sig för hästarna. De berättade vad de tyckte om och ritade och skrev detta till hästarna. Här tränade vi på att prata inför gruppen, lyssna på varandra, skriva bokstäver och rita. Alla barnen ansträngde sig till det yttersta att skriva vad det tyckte om. En del fick skriva av och andra ljudade själva ihop orden. Barnen fick komma med namnförslag och vi lottade namnen till hästarna, vilket var mycket spännande.
Det kom ett nytt brev:
HEJ!
Tack för alla era brev. Tänk att ni var så många och hade så olika intressen. Vi trodde att alla barn tyckte om samma saker, men tänkt så fel vi hade. Det verkar vara ett bra ställe, eran skola. Att man får lov att vara sig själv och tycka om det man vill.
Vad roligt att vi ska få komma och bo hos er. Tänk att ni redan hade börjat bygga ett stall. Har ni mycket kvar att göra på det? Vi vill gärna ha varsin namnskylt så vi vet var vi ska stå. Vi har lite olika egenskaper och ni behöver få veta dem så att ni kan förmedla det vidare till andra barn som vi ska träffa.
Luna är busig och ibland pratar hon fast det är sagt att det ska vara tyst.Bruno är blyg och tycker att det är lite läskigt att träffa alla nya barn. Blixten är så snabb att ibland har han sprungit iväg utan att lyssna på hela instruktionen. Guldia är den som älskar dressyr och vill gärna göra det hela tiden.
Vi alla fyra älskar att hoppa över höga hinder, då känns det som att vi har superkraften att kunna flyga. Vi hoppas att ni kan göra några hinder på er skolgård så att vi kan få hoppa mycket tillsammans med er.
Vi behöver också lära oss att skritta, trava och galoppera på kommando. Halt och backa är svårast av allt så om vi ska komma och bo hos er så vet ni redan nu att det blir mycket träning.
Vi hästar äter mycket mat och behöver borstas varje dag. Vi tycker om när man pratar i vanlig samtalston och går lugnt vid våra boxar. Vi är nyfikna på vad ni känner och tänker och är mycket bra lyssnare om det är något man behöver berätta. Skicka ett nytt brev när era förberedelser är klara så kommer vi och flyttar in hos er. Med vänliga gnäggningar Bruno, Guldia, Luna och Blixten
Hästarna hade olika egenskaper och barnen kände igen sig i de olika sätten att vara. Att tycka om dressyr kunde vara det samma som att man tyckte om schemat i skolan dvs veta vad som man ska göra härnäst. Någon kände igen sig i Blixen som inte riktigt alltid hann lyssna klart innan benen hade sprungit iväg. Det blev en bra pratstund där vi lyfte att vi alla är olika och ibland även lika. De respekterade varandras reflektioner och kom med många kloka kommentarer. ”Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla och pröva sin identitet och sina uppfattningar i möte och samspel med andra.” (Läroplan för förskoleklassen)
Vi började träna på de olika gångarterna, här fick vi in kroppsuppfattning och rörelseglädje. Hästarna har varit med på idrotten, ute i skogen och på rasten. Vi har tränat dressyr och hoppning. Hästarna har verkligen främjat lusten till rörelse och ökat medvetenheten i att använda kroppen. ”Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att få delta i fysiska aktiviteter och vistelse i olika naturmiljöer. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva.” (Läroplan för förskoleklassen)
Barnen har varit delaktiga i att dekorera stallet. Vi har varit ute och plockat löv som lades i växtpressen som sedan blev fina hösttavlor.
Det gjordes namnskyltar att hänga i stallet och barnen fick träna på finmotorik, bokstäver och att samarbeta. ”utveckla kreativitet samt sin förmåga att samarbeta och kommunicera.” (Läroplan för förskoleklassen)
De har målat hästar. Här tränade vi på att följa linjerna på hästarna och sedan att färglägga. Några av hästarna förvandlades till enhörningar med både vingar och horn. Alla var ivriga att hästarna skulle hängas upp i stallet.
Hästarna är individer som vi tar hand om. Vi har pratat om vad de äter och annan intressant fakta. Vi kommer att tillverka mat så att de kommer att ha något att äta. ”förmåga att lära tillsammans med andra genom lek”. (Läroplan för förskoleklassen)
Vi är mitt uppe i temat just nu och lyssnar in barnens tankar och låter det vara en del av kompassen.
Då stallet ligger på fritids så fortsätter leken helt naturligt på eftermiddagen. Alla barn får vara i stallet och leken utvecklas när olika åldersgrupper leker tillsammans.