Åk 2-3 veckobrev v. 7

Hej!

Den här veckan har vi fortsatt att jobba om Sveriges på so:n. Vi har pratat mer om Sveriges landsdelar, läst fakta och diskuterat kring vad respektive platser/delar är kända för. Vi har även jobbat med kartkunskap där eleverna arbetade i par och diskuterade och undersökte tillsammans. De fick olika påståenden som antingen var sanna eller falska och sedan titta i en kartbok för att lista ut om det stämde eller inte. Eleverna var väldigt entusiastiska och samarbetade jättebra. Vi avslutade med att titta på den stora ”tavel-kartan” tillsammans och gick igenom svaren.

På No:n har vi börjat prata om magnetism. Vi började bland annat med att prata om vad eleverna redan vet om magnetism och det var en hel del. Även om vad det finns för magneter, hur de ser ut osv. Därefter gjorde eleverna tre olika laborationer där de fick diskutera i mindre grupper och dokumentera i ett protokoll. Den första uppgiften var att undersöka hur två magneter beter sig tillsammans och skriva och rita sin lösning. Den andra uppgiften gick ut på att undersöka olika vardagliga föremål, om de är magnetiska eller inte. Den sista uppgiften skulle gruppen tillsammans skapa en liggande figur av ca 12-14 magneter och rita av den. Nästa tillfälle kommer eleverna att få redovisa sina svar och vi går mer in på hur magnetism fungerar, naturliga magneter samt ur historiskt perspektiv.

            

Under svensklektionerna har tvåorna arbetat en hel del i arbetsboken Diamantjakten med många olika typer av uppgifter, då de hade en del att jobba ifatt sedan jag var sjukskriven. Vi har även pratat om och tränat på att använda punkt, frågetecken och utropstecken på rätt ställen.

Treorna har tränat mycket på olika typer av läsförståelseuppgifter inför nationella proven. De svar som finns ”mellan raderna” kan vara lite knepiga ibland och det är den typen av frågor som vi har tränat extra mycket på den här veckan. De har även tränat på användandet av komma, talstreck och kolon.

Till vecka 9 har eleverna inte den ordinarie läsläxan. Istället har de fått med sig ett läsquiz hem där man ska gå in på www.jagharläst.se och registrera att de har läst. För varje dag får man en bokstav som ska bilda ett ord. Svaren ska därefter skickas till min mail: signe.hedlund@almhult.se .

Vecka 9

Måndag:                                                                                                                                       Läxa: Läsquiz på www.jagharläst.se

Tisdag:                                                                                                                                              3:or idrott. Medtag ombyte, handduk och duschartiklar

Onsdag:                                                                                                                                            2:or idrott. Medtag ombyte, handduk och duschartiklar

Torsdag:                                                                                                                                           3:or  idrott. Medtag ombyte, handduk och duschartiklar

Fredag:

Kommande agendor:

v.8 Sportlov, med läsquiz

v.13 Studiedag

v.14 Fredag påskpysseldag

v.15 Påsklov

v.16 tisdag studiedag

 

Det här inlägget postades i Åk 3. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.