Veckobrev vecka 16 2020
Hej alla föräldrar och elever i klass 1 på Ryfors skola
Hoppas alla hade en fin påsk. Det var härligt att se alla barnen igen, de flesta var på plats under veckan.
Under veckan har vi hunnit avsluta vår högläsningsbok. Läsläxan kommer att se lite annorlunda ut fram till sommarlovet. Barnen får välja en bok på skolbiblioteket som de ska läsa ur. De får en liten bok där de ska fylla i när de läst i sin bok. Deras läsläxa blir att läsa vid minst tre tillfällen varje vecka i ca 15 minuter/gång. Försök sprida ut läsandet under veckan, så att man INTE läser 45 minuter vid ett tillfälle. Efter varje läsning ska ditt barn svara på någon fråga, även frågan finns i den lilla rosa boken. De flesta barnen i klassen behöver fortsätta att läsa mycket för att utvecklas ytterligare i sitt läsande. Denna veckan har vi tränat att läsa ”mellan raderna” för att utveckla vår läsförståelse. Vi har läst både korta och lite längre texter tillsammans och sedan försökt svara på frågor till texten. En del frågor har vi kunnat hitta direkt i texten medan andra frågor har vi fått diskutera oss fram till svaret. Det har alltså inte funnits ett givet svar utan vi har försökt läsa ”mellan raderna”, försökt förstå hur personerna i texten till exempel känner sig utan att det står hur personen mår. Några tyckte det var jättesvårt medan andra hade massor av tankar hur allt hängde ihop. Vi har även hunnit jobba med bokstaven Y och frågeord som hur, vem och var.
På so:n har vi fortsatt prata om vilka olika yrken det finns och vad som händer om ingen går till jobbet, väldigt aktuellt i ”covid19-tider”. Vi samtalade om vilka yrken som vi tyckte var viktiga i dessa tider och att man tjänar pengar när man jobbar. Diskussionerna handlade även om på vilka olika sätt vi kan betala och om det är roligast att spara eller shoppa, många gillade det sistnämnda. Vi skrev ner några viktiga meningar om det vi läst.
På no:n fortsatte vi vårt vårtema och läste då om myror och fjärilar. Vi läste om dessa två djurs livs-cyklar och om hur myror lever i ett myrsamhälle. Många blev förvånade när jag läste att myrhonorna/flickorna är de arbetande myrorna medan myrhanarna/pojkarna inte arbetar i myrstacken. Vi läste även om fjärilens livscykel och påbörjade en bild på en fjäril.
Varje morgon tränar vi på mattekorten. Många är säkra på lilla addition och lilla subtraktion. Vi hade ett mattetest på tid med både addition och subtraktions uppgifter. Förra gången vi hade ett mattetest på tid tyckte väldigt många att det var jobbigt, men denna gången gick det toppenbra och de flesta klarade tidsgränsen och hade många rätt, kul! Vi tränar mattekorten en vecka till, sedan blir det skrivläxor istället. I dag pratade vi om gamla måttenheter så som tum, aln, fot, famn och tvärhand.
Från och med vecka 17 är det idrott ute varje torsdag, tänk på kläder efter väder. Vi duschar efter idrotten.
Måndag vecka 19 kommer vi att ha en städplockardag tillsammans med 2-3:orna, ute på skolgården och i närområdet. Till den måndagen är det bra att ha med sig vantar eller trädgårdshandskar så att vi kan ta upp skräp från marken utan att bli allt för skitiga på våra händer.
Måndag vecka 21 kommer vi att ha en bytardag ute på skolgården. Till den måndagen hoppas vi att varje barn tar med sig en sak som den vill byta bort till något annat. Vi pratar mer om det på skolansval lektionerna. Man kan tex ta med en leksaksbil som man är trött på och vill byta bort eller ett par fotbollskor. Tänk på att välja något som man inte vill ha mer utan vill byta bort. Mer information kommer senare.
Vecka 17
Måndag:
Tisdag: Får ny läsläxa med skrivuppgift.
Onsdag:
Torsdag: UTE idrott,
Fredag: Mattekort läxa.
Kommande agenda:
v. 18 fredag 1 maj lovdag.
v. 19 måndag städplockardag. Ta med vantar eller handskar att plocka skräp med.
v. 21 Den 18 maj blir det bytardag på skolan. Då ska varje barn ta med sig något som de vill byta bort till något annat. torsdag+fredag kristihimmelsfärdsdagen lediga från skolan
v. 24 skolavslutning
Trevlig helg önskar Cilla