Förskoleklassen v.19

Under veckan har vi fortsatt prata med eleverna inför utvecklingssamtalen och haft några samtal. Det fungerade över förväntan att ha utvecklingssamtal över telefon. I några fall kopplade vårdnadshavarna ihop sig och vi körde trepartssamtal. Samtalen fortsätter på tisdag, onsdag och torsdag. Vi behöver veta vem vi ska ringa upp, så har ni inte meddelat det så önskar vi att ni gör det innan samtalstiden.

I matematiken har vi jobbat med ordningstal. Vi har pratat om hur man säger datumen i almanackan, stå på olika trappsteg och säga om man står på första, andra, tredje osv. Eleverna har arbetat med ordningstal i matteboken och på ipaden. Eleverna konstaterade att det borde heta sexte och inte sjätte 😉

Vi har introducerat filmskapande under veckan. Eleverna har skapat egna animationer i appen Sock Puppets. Jätteroligt att se deras samarbete och kreativitet i dessa filmer.  I år kommer Evelina och Cissi inte åka ut på besök på förskolorna för att träffa blivande f-klassare, utan skicka ut en film. Därför frågade vi eleverna vad de tyckte skulle vara med i en presentationsfilm för f-klass. Här är deras tankar om vad de nya barnen behöver veta inför skolan:

  • Man sitter på sin plats.
  • Skolan är som en labyrint.
  • Vara snäll.
  • Hur det ser ut på skolan.
  • Man får gärna ta med sig en frukt eller smörgås.
  • Man ligger inte på bordet.
  • Toaletterna är i det blåa rummet.
  • Man ska berätta vad man heter.
  • Man får lära sig om djur.
  • Jobba med olika saker.
  • Lärarna bestämmer vad man ska göra.

Eleverna fick diskutera i lärgrupper vilka delar av skolan de skulle vilja visa upp i en informationsfilm. Därefter fick de gå ut och filma. Vi pratade om hur viktigt det är att inte filma någon utan att fråga samt att vårdnadshavarna har fyllt i om det är okej att man syns på film eller inte. Barnen har många kloka tankar kring publicerandet av bilder eller filmer på nätet.

På idrotten hade vi först uppvärmning och sen introducerade vi brännboll för eleverna. Det var bara något barn som testat brännboll innan, så de var en nyhet. Det är många olika moment i brännboll, så det kommer vi fortsätta träna på. Vi sprang även upp för pulkabacken. Oj, vad det var jobbigt 🙂

Vi har arbetat oss igenom hela alfabetet och alla bokstavsljud. Så under veckan har vi läst en hel del, både enskilt men också för en vuxen eller kompis. Fram till sommarlovet kommer vi läsa och skriva en del. Idag introducerade vi en ”trappa” vi kommer använda framöver. Det blir en form av självbedömning för eleverna och den används i årskurs 1-4. Just nu har vi lite diskussioner med barnen om att det är inget alternativ att välja sitt deltagande i skolan eller på lektioner. Vi pratar om att det är utmaningarna som gör progressionen i lärandet. Detta gör vi som en del i att förbereda dem inför deras fortsatta skolgång med kunskapskrav att uppnå.

v.21 21/5 Kristi himmelsfärds dag
v.21 22/5 Lovdag
v.24 11/6 Skolavslutning på kvällen

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.