Veckobrev vecka 20 2020
Hej alla föräldrar och elever i klass 1 på Ryfors skola
I måndags redovisade många vad de gjort på skolansval. Odlingsgruppen berättade vad de gjort, återanvändningsgruppen visade sina ”strump-ideér”, loppisgruppen visade sin inbjudan (som vi får skjuta på framtiden pga covid-19), matresursgruppen berättade vad de gjort i F-klassen och vi fick prova på lite rörelsegympa som de hade haft med förskolan, bytardagen berättade om kommande aktivitet och till sist visade teatergruppen upp sin ”mat smarta pjäs”. På måndag hoppas vi på en trevlig ”bytardag” och en utvärdering på skolansval.
På so:n har vi repeterat alla väderstreck och världsdelar. Vi har fortsatt titta på serien ”Vara vänner” och diskuterat om slutet på filmen kunde bli bättre och i så fall hur. Månadssången har vi sjungit några gånger under veckan för att träna oss på månaderna. På no:n har vi gjort en gemensam mindmap om sommaren, barnen kom på massor av saker som var specifika för just sommaren. Därefter fick de gå ut i kalla försommaren och ta bilder och sedan skriva om sina bilder. Vi har tittat på en film om fotosyntesen och pollinering, vilka båda har sin pik på sommaren.
På engelskan har vi fortsatt titta på engelska filmer och repeterat både familjeord och veckodagar. Vi har också börjat träna på färgernas namn på engelska. Barnen får gärna träna orden hemma om de vill.
Vi har tränat på talmönster och problemlösningar i matte. På matematiken har vi även jobbat med kommutativa lagen och sambandet mellan subtraktion och addition. Det sistnämnda tyckte många var klurigt att förstå men vi kommer att träna mer på det i 2:an.
På svenskan har vi tränat på muntligt framträdande. Vi har jobbat två och två och försökt hjälpa varandra att bli bättre med hjälp av en checklista. Vi tränade även att använda stödord för att lättare komma ihåg vad vi ska säga. Många tyckte att när man tränat tillräckligt många gånger så behövde man inte ens stödorden. I dag har Cilla filmat barnen när de redovisade om sina gosedjur. Många blev lite fnissiga eller tysta för det var så pirrigt att redovisa. Vi gav alla ros och ris när de redovisat. Många kunde känna igen vad de behövde öva på. Bokstäverna Z och Q har vi jobbat med. Vi har läst lite då och då i våra bänkböcker. I måndags gjorde vi ett läsförståelsetest och skrivtest på tid.
På tekniken har vi fortsatt programmeringen både på iPad och minirobotar, det är så kul tycker både elever och fröknar.
Vet inte om jag varit lite otydlig, men det vore toppen om ni föräldrar någon gång i veckan skrev en liten signatur på läsläxpappret som finns i plastmappen längst bak i rosa boken, som de flesta barnen har i sina väskor. Barnen brukar vara stolta över att ni skrivit på deras papper.
Om man glömt att ta med sig något till i torsdags går det utmärkt att ta med sig en ”bytar-sak” på måndag.
Vecka 21
Måndag: Läsa, ”Bytardag”
Tisdag: Läsa
Onsdag: Läsa
Torsdag: Kristi himmelsfärds dag, lediga
Fredag: lediga, fritids öppet
Kommande agenda:
v. 21 den 18 maj blir det bytardag på skolan. torsdag+fredag kristihimmelsfärdsdagen lediga från skolans
v. 24 skolavslutning i våra klassrum på torsdagskvällen, mer info kommer.
Trevlig helg önskar Cilla