Vi började måndag morgon med 20 minuters parläsning som vanligt. Samtidigt hade Lisa från skolbiblioteket den sista omgången läsgrupp med några elever. Därefter spelade eleverna ett kompisspel med klasskompisar de inte annars brukar umgås så jättemycket med.
I tisdags avslutade vi vårt tekniktema med att bygga kulbanor. I smågrupper om 2-3 elever per grupp, byggde eleverna kulbanor efter sina för-ritade skisser. Eleverna samarbetade jättebra och de var fantastiskt kreativa! När alla var färdiga gick vi runt tillsammans för att titta på alla gruppers kulbanor.
På no:n har vi jobbat om ljus. Vi lärde oss bland annat vad ljus är, på vilket sätt jorden är beroende av ljus, varför(hur) vi ser saker samt vilka färger vitt ljus består av. Vi tittade på film och gjorde en undersökning med färgsnurror.
På den gemensamma so:n berörde vi lite ytligt om Grekisk mytologi, vad det innebär och dess gudar, gudinnor och andra spännande varelser. På treornas so repeterade vi kristendom, judendom och relaterade begrepp genom digital frågesport på Kahoot. Vi läste och tittade på en film om islam.
Tvåorna har nästan jobbat färdigt de olika områden som var och en hade kvar i sina matteböcker. De har repetera sådant som de jobbat med tidigare genom att sortera olika kort med matteuppgifter som ”sant eller falskt”. Fokus var också på att förklara och diskutera om varför ett kort hamnade i respektive hög.
Treorna har tränat blandade matematikområden för att repetera sådant vi hittills jobbat med under åk 3. De har gjort ett par gamla nationella prov om tid, koordinatsystem och geometriska objekt.
På svenskan har tvåorna tränat stavning med ng-ljud och treorna har skrivit kortare faktatexter utifrån bestämda stödord. De flesta pargrupper har skrivit färdigt och rättat sina sagor.
Till nästa fredag provar vi en matteläxa på www.matteappen.se . Där finns större utbud på matteuppgifter samt lättare för individualisering än matteportalen. Till åk 3 har jag sedan tidigare lagt upp blandade uppgifter som heter ”träna extra”, och det är de som treorna har i läxa. Det är många uppgifter och ni avgör själva hur många uppgifter ert barn orkar och hinner göra. Jag räknar inte med att alla uppgifter görs färdigt på en vecka.
Eleverna använder samma användarnamn som till matteportal, lösenordet har de fått med på en lapp hem. Kommer ni inte in eller upplever det krångligt att navigera på sidan får ni höra av er till mig. Eleverna har arbetat en del på matteappen i skolan och vi har märkt att det ibland kan vara kinkigt med att svaret inte blir rätt om man inte använder enhet eller liknande på vissa uppgifter. Vi testar så få vi se hur det funkar.
Vecka 10
Måndag
Åk 3 simning
Tisdag
Åk 2 läsläxa
Onsdag
Åk 3 simning
Torsdag
Åk 2 idrott, ej ombyte och dusch
Åk 3 läsläxa
Fredag
Åk 2-3 Matte på www.matteappen.se
Åk 3 gör så många uppgifter man mäktar med (man behöver alltså inte göra alla) under rubriken ”träna extra”
Åk 2 gör ”Läxa åk 2, v. 10”
Kommande:
v.8 Sportlov
v.11-20 Nationella prov åk 3
v.11 tors. Kängurudagen-vi löser kluriga matteproblem
v.13 Påsklov
v.14 tisdag 6/4 Studiedag