Hej!
Då har vi ännu en vecka bakom oss med något av rekord i tråkigt väder. Snö och kyla är besvärligt på många sätt, men nu känns det som om allt är bättre än det mörker som har präglat de här dagarna.
Nåväl, man får trösta sig med att kunskapens ljus i alla fall brinner i klassrummet 🙂
Det här är en del av vad vi har gjort i veckan:
I matten har vi haft prov och därmed avslutar vi både kapitlet och höstterminens bok. Den nya boken inleds med området ”Uttryck och mönster” och vi har börjat så smått med att titta på prioriteringsreglerna. Min erfarenhet är att en klar majoritet av vuxna inte känner till dessa regler, och därför har jag sagt till barnen att de flesta av deras föräldrar förmodligen har glömt dem. Ingen blir lyckligare än jag om ni motbevisar mig 🙂
I svenskan har vi fortsatt med vårt lilla skrivprojekt ”Tidsmaskinen” och börjat jobba med en radioteater på UR play som heter ”F som i sämst”. Vi har också tittat på verb, verbens grundform och hur man kan skriva verb i olika tempus. Dessutom har de flesta elever nu fått sina färdiga exemplar av ”Superhjälte-berättelsen”, med omslag och allt. Be gärna era barn att få titta på dessa fantastiska verk.
I engelskan har vi avslutat teatern ”The Ugly Duckling” med den andra akten. Det är härligt att se hur totalt orädda eleverna är när det gäller att gå utanför sin ”comfort zone”. Vi har även hunnit jobba med hörförståelseövningar.
I biologin har vi fortsatt att arbeta med ”Naturen på vintern” och bland annat, utrustade med kikare, begett oss ut i skogen för att leta efter djur som håller sig vakna på vinterhalvåret. Vi sprang på både rådjur, hare och ekorre. Dessutom hittade vi älgspillning och spybollar från uggla.
I tekniken har eleverna nu gjort ritningar på de lekredskap som de anser ska finnas på vår ”hamster-lekplats”.
I torsdags var det också uttagning till Vi i femman 2023. Vi får se hur det gick, frågorna var ganska svåra och eleverna var nog inte helt nöjda med sina resultat.
Jag har fått in språkvalslappar från ungefär hälften av eleverna. Det är ingen större brådska med resten, sista dag är som sagt den 31/1, men låt det inte falla i glömska. Det är ju viktigt att språkvalet är genomtänkt och inte blir ett panikval i sista stund.
Veckans grej handlade om Nelson Mandela, Ledtråden till nästa vecka är ”Upptäckare av nordostlig väg”.
Om ni händelsevis undrar vad som händer med vår tänkta försommarutflykt (då pengarna från kryddförsäljningen ska brännas) så tänker jag ta tag i det i början av februari. Mer info kommer.
Nu lite information från Evelina: Åk 5 har månadsläxa i musik. De kommer att ha ett test i v.7. Mer info hittar ni i detta inlägg.
Glosläxan till torsdag nästa vecka ser ut så här:
nearest – närmaste
well – källa eller brunn
diseases – sjukdomar
dirty – smutsig
pretty – ganska (kan också betyda söt)
fence – staket
aunt – moster/faster
uncle – morbror/farbror
dead – död
adventures – äventyr
angry – arg
paint – måla
asked – frågade
came – kom
fruit – frukt
graveyard – kyrkogård
church – kyrka
Ha en bra helg! / Janne
Kommande aktiviteter och viktiga datum:
31/1 Sista dag för språkval läsåret 23/24
1/2 Studiedag
V 8 Sportlov
10/3 Studiedag
V 14 Påsklov
V 16-18 utvecklingssamtal
24/4 Vaccination Gardasil dos 2
19/5 Lov (klämdagen efter Kristi himmelfärdsdag)
5/6 Lov (klämdagen innan nationaldagen)
15/6 Sista skoldagen med traditionellt utspring på kvällen.