Åk 5 veckoinfo v. 4

Hej!

Ännu en vecka har rusat förbi. Det har inte varit några direkta avvikelser från ordinarie schema frånsett att eleverna har gjort enkäten ”Skoltempen”. Resultatet kommer i början av februari och då kommer ni via mail att få veta vad eleverna tycker om livet i skolan.

Det här är en del av vad vi har gjort i veckan:

I matten har vi jobbat med prioriteringsordningar och uttryck. Just uttryck brukar vara lite knepigt för eleverna eftersom bokstäver plötsligt börjar dyka upp i matteuppgifterna, men det verkade faktiskt inte orsaka någon större frustration i klassen.

I svenskan har vi fortsatt med radioteatern ”F som i sämst”. Vi har också jobbat med adjektiv och bland annat tränat på att komparera sådana. Om någon av er, mot förmodan, har glömt hur man komparerar så är det när man till exempel skriver trött-tröttare-tröttast. Eleverna har dessutom påbörjat en powerpoint-presentation om olika yrken, antingen ett yrke de vill ha eller ett yrke de tycker är viktigt.

I engelskan har vi pratat om artighetsfraser. Dessutom har vi jobbat med texten till Aviciis låt ”Hey brother” och analyserat den. Vi har också påbörjat ett litet projekt där eleverna i grupper börjat arbeta med ett tal som de skulle vilja hålla i FN om de fick chansen. Vi har tittat på Greta Thunbergs ikoniska ”How dare you”-tal för att få inspiration. Grupperna har fått välja ämne fritt, och det är glädjande att se att de tar sig an uppgiften på största allvar. Exempel på saker som de kommer att prata om är ”The climate” och ”Discrimination”.

Den här veckan har vi övergått till att jobba med kemi på NO:n. Vi har pratat om vatten, vattenmolekylen, vattnets faser och kretslopp. Det här har eleverna jobbat med tidigare så en del blir repetition, och det är glädjande att se hur mycket de har lagt på minnet sedan tidigare.

I tekniken har eleverna nu börjat bygga lekredskapen till vår ”hamster-lekplats”.

Veckans grej handlade om upptäcktsresanden Adolf Erik Nordenskiöld som upptäckte Nordostpassagen. Ledtråden till nästa vecka är ”Så långt söderut man kan komma”.

Nu har nästan alla lämnat sina språkvalslappar. Tisdag nästa vecka är den sista dagen.

Den kommande veckan är det studiedag på onsdag men fritids håller igång.

Glosläxan till torsdag 2/2 ser ut så här:

started – började

watched – tittade på

wanted to – ville

too – också

yard – gård

times – gånger

beautiful – vacker

play – leka

surprised – förvånad

walked – promenerade

there – där

went into – gick in i

sticky – kladdig

fridge – kylskåp

butter – smör

potatoes – potatis

vegetables – grönsaker

Ha en bra helg! /  Janne

 

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

31/1 Sista dag för språkval läsåret 23/24

1/2 Studiedag

7/2 läxförhör Islam

13/2 musikläxa

14/2 slutuppgift Islam

V 8 Sportlov

10/3 Studiedag

V 14 Påsklov

V 16-18 utvecklingssamtal

24/4 Vaccination Gardasil dos 2

19/5 Lov (klämdagen efter Kristi himmelfärdsdag)

5/6 Lov (klämdagen innan nationaldagen)

15/6 Sista skoldagen med traditionellt utspring på kvällen.

Det här inlägget postades i Åk 5. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.