Åk 2, v.18

Ännu en vecka har gått och äntligen har vi fått lite sol och värme!

I svenskan har vi i vanlig ordning jobbat i Robinboken där vi läste en faktatext om Triceratops dinosaurien. Eleverna har tränat på att ta ut nyckelord och skriva egna faktameningar. De har även hunnit skriva mer på sina berättelser i skrivprogrammet Kataloo. Det är så roligt att så många gillar att skriva och verkligen tar uppgiften på allvar att utveckla berättelserna med mer beskrivningar och detaljer. 🙂

På matematiken fortsätter vi med bråk, både del av helhet samt del av antal. Det senare är lite klurigare men övning ger färdighet. I dag passade vi på att ha lite matematik och lekte en lek utomhus i det härliga vädret.

Under SO:n låg fokus på Nordamerika och vi lärde oss om de största länderna och om dess klimat och djurliv. I NO pratade vi mer om material och ämnen med fokus på metall och plast.

På musiken tränades sånger och rörelser inför ”Tvåornas kör” en sista gång. Under bilden pratade vi om perspektiv och påbörjade en teckning med en väg med träd som ser mindre och mindre ut, ju längre bort de syns. Vi fokuserar mycket på att vara lätt på handen och färglägga noggrant.

På tisdag blir det ingen idrott eftersom vi är iväg kl.8.30-10.30 på genrep inför kvällens konsert. På kvällen när den ”riktiga” föreställningen äger rum är det ni vårdnadshavare som ser till att ert barn kommer på plats till Live Arena. Eleverna behöver vara där allra senast 17.40 och konserten börjar kl. 18.00. Mer information finns på informationsbladen ni har fått med hem. Hör av er till mig om ni har några frågor.

Hoppas ni får en skön helg!
Annica och Anette

Tisdag:
*Läsläxa kapitel 27 i Robinboken + lilla läxboken (v.20 läsläxa kapitel 28)
*Konsert LIVE arena kl. 18 (elever på plats 17.40)
Torsdag:
Lovdag
Fredag:
Ledigt

7/5 Konsert på LIVE arena 18.00 (Barnen behöver vara på plats senast 17.40)
10/5 Lovdag
16/5 Idrottsdag F-3