Åk 5, v 18

Nu märks det att sommarlovet börjar närma sig med flera korta skolveckor efter varandra!

Denna vecka har vi börjat att arbeta med omkrets och area. Eleverna arbetar med en mattekompis och de har ett gemensamt ansvar att båda förstår och kan det de jobbar med. Det är fokus på att prata matte och utveckla det matematiska språket, att använda rätt begrepp och förklara så att den andra förstår.

Eleverna har fått matteläxa som ska vara gjord till måndagen den 13 maj. Läxan är individuell och är på sådant som varje elev behöver träna extra på. Eleverna får gärna be mig om hjälp om de tycker det är svårt och kan jobba med läxan på elevens val, läxhjälp eller på morgonen innan skolan om man inte vill göra den hemma.

I går fick eleverna en bedömningsuppgift på läsläxan. De skulle skriva för hand och berätta om sin bok. De fick gå in och titta vilka kommentarer de fått på sina tidigare läsläxor och sedan var det upp till bevis! Jag ville se hur eleverna skriver utan stöttning hemifrån och om de tagit till sig vad det är de behöver jobba med. Bedömningarna kommer på IST lärande.

Vi är nu inne på sluttampen av vårt historiaarbete och på onsdag ska elevernas texter vara klara. De får inte skriva på texterna hemma så om de behöver mer tid är de välkomna in på morgonen eller att gå på läxhjälpen nästa vecka. Självklart får de som varit sjuka fler dagar på sig.

Även nästa vecka är en kort vecka, bara måndag, tisdag och onsdag i skolan och sedan är det långhelg!

Ha en skön helg!

Måndag;

Tisdag; Idrott

Onsdag; Idrott

Torsdag; Lediga

Fredag; Lediga

16/5 Idrottsdag

20/5 Författarbesök i Älmhult

21/5 No-prov ”anpassningar i naturen”

22/5 Friidrottstävlingar i Älmhult

27/5 Prov ordklasser

30/5 Besöka Fenix

7/6 Lovdag

13/6 Skolavslutning

Det här inlägget postades i Åk 5, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.