Årskurs 1 vecka 18

En kort vecka har passerat och följs av en ännu kortare skolvecka. Vi har inte hunnit gå till biblioteket den här veckan och låna böcker så ni får hålla till godo med läsläxan.

I svenskan har vi jobbat med om det heter ”den eller det” och hur man skriver substantiv i bestämd form. Vi har också läst texter och jobbat med läsförståelse.

I NO nästa vecka ska vi ut på skolgården och spela ”Träd-bingo” för att upptäcka hur många trädarter som finns där.

Veckans bildlektion ägnade vi åt att lära oss om symmetri, och eleverna fick öva på att färdigställa bilder så att de blev symmetriska.

På engelskan har vi lärt nya ord som har med familjen att göra och övat på dessa genom att lösa ordgömmor och skriva de olika orden på rätt person.

Den här veckan hade vi ingen SO, för då var vi alla hemma och firade första maj. Nästa vecka kommer vi avsluta temat värdegrundsfrågor och börja lära oss om geografi och världsdelarna istället.

I matematiken är det fullt fokus på multiplikation och division! De är verkligen taggade på att jobba med de nya räknesätten, och många börjar få bra koll på 1-3 multiplikationstabeller.

Ha en trevlig helg!

/Klas, Eva, Therese och Hanna

Nästa vecka:

Måndag: Läxboken tillbaka till skolan.
Tisdag: Idrott, läxbok hem. Utflykt till Möckelnsnäs och miniopera.
Onsdag:
Torsdag: Lediga
Fredag: Lediga

Kommande aktiviteter:

16/5 Utedag – Eleverna kommer vara ute på skolgården och ha aktiviteter. Kläder efter väder.
7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).
13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.