Åk 6 veckoinfo v. 20

Hej allihop!

Den här gången blir det ett torsdags-inlägg eftersom jag inte jobbar i morgon.

Veckorna springer på, och det märks att vi börjar närma oss skolavslutningen. Den här veckan hade sexorna till exempel bestämt att det var ”spex-vecka”, vilket tydligen innebär att man klär ut sig med nytt tema varje dag. Ett riktigt kul initiativ!

I dag hade vi vår traditionella idrottsdag där femmorna och sexorna stod som arrangörer och såg till att de yngre eleverna blev aktiverade på olika stationer. Det var mycket uppskattat, och klassen fick rejält med beröm för sitt sätt att leda dagen.

I veckan fick klassen också 1000 kronor från föräldraföreningen till vår resa till Liseberg nästa helg. Mer om detta längre ner.

Utvecklingssamtalen rullar på, och det har som vanligt varit väldigt kul att träffa er föräldrar. Det är några samtal kvar och de klarar vi av den kommande veckan.

Lite kort om vad som hänt i lektionsväg sedan sist:

På matten har vi tittat på en del av de uppgifter i de nationella proven som vållade klassen störst problem och diskuterat hur man kan tänka kring dessa. Vi har dessutom jobbat en hel del med problemlösning.

På svenskan har vi bland annat traskat ut i naturen och skrivit hyllningsdikter till våren. Det har blivit lite av en tradition eftersom vi har gjort detta vid denna tiden i både fyran, femman och nu i sexan.

På engelskan jobbar eleverna med ett grupparbete där det gäller att göra en informerande film om Ryfors Skola, naturligtvis på engelska. Femmorna gör samma övning och tanken är att vi så småningom ska ha filmfestival och kora den bästa filmen.

På NO:n har vi gjort de sista förberedelserna inför tisdagens prov om ”Anpassningar i naturen”.

Tekniken försvann på grund av tidigare nämnda idrottsdag.

Nästa vecka finns det en del att berätta om:

På tisdag är det som sagt NO-prov, på onsdag ska alla i klassen åka till Älmhult och tävla i friidrott och på torsdag kommer ”Maker-bussen” på besök. Det är ett rullande laboratorium och tydligen ska eleverna citat: ”Konstruera en insektsfångare med lysdioder och ett micro-servo. Skadeinsekterna ska både lockas in och sedan fångas. Här behövs inga miljöfarliga gifter – infångningen sker med håv och ljus! Det blir kreativ konstruktion och programmering med Micro:bit” slut citat.

På fredag slutar vi, som tidigare sagts, 11.30 och tar oss till Göteborg och Liseberg. Jag kommer att swisha ut fickpengarna på måndag. Vi kommer säkert att stanna tills Liseberg stänger 22:00, vilket gör att ni nog inte kan räkna med att hämta era telningar förrän strax innan 01.00 på natten. Vi håller telefonkontakt och meddelar när vi vet mer exakt tid.

Jag hoppas att ni får en bra helg!

/ Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

V. 21 Utvecklingssamtal

21/5 Prov Biologi ”Anpassningar i naturen”

22/5 KM i friidrott

23/5 Besök av det rullande laboratoriet ”Maker-bussen”.

24/5 Skolresa till Liseberg

31/5 Ny klassindelning meddelas vårdnadshavare via mail

31/5 – 1/6 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

11/6 Besök på Linnéskolan

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.