Åk 1 vecka 20

Vilken fantastisk vecka vi har haft! Solen har lyst och förgyllt dagarna och vi har hittat på en massa roliga saker! På onsdagen fick vi hoppa hoppborg, som en del av fritidshemmets dag som firades på fritids på tisdagen, och på torsdagen hade vi en väldigt lyckad och uppskattad idrottsdag. Idrottsdagen genomfördes av åk 5-6 och resterande klasser var uppdelade i blandade grupper som fick testa på hela 6 olika stationer med massor av roliga aktiviteter. Det hela avslutades med en mycket uppskattad lunch utomhus bestående av hamburgare och festis. Stort tack till alla som var med och både organiserade och deltog med stor glädje och entusiasm!

Vi har även hunnit med en massa roliga saker inne i klassrummet under veckans gång. I svenskan har alla elever genomfört uppgifter i Legilexi, som är ett verktyg för att följa elevers läsutveckling. Vi har även arbetat med de sista sidorna i vårt läromedel Robin.

I NO var vi ute på vår fina skolgård och spelade ”trädbingo” där eleverna skulle hitta och identifiera några vanliga förekommande träd och få en bingorad. Det är härligt att kunna utnyttja vår fina utomhusmiljö för undervisning.

På bildlektionen pratade vi om färgerna i regnbågen och eleverna fick sedan göra varsin egen regnbåge efter en mall.

På engelskan har vi repeterat talen 1-10 och gjort övningar kopplade till detta, både genom att läsa och skriva.

I SO har vi påbörjat vårt område om geografi och världsdelarna. Den här veckan har vår egen världsdel Europa varit i fokus och vi har fått reda på att Europa har över 750 miljoner invånare!

I matematiken arbetar vi nu med ordningstal och vi har arbetat i vårt läromedel Singma och även i vårt digitala läromedel Magma. Nästa område är talen upp till 100.

Ha en trevlig helg!

/Klas, Eva, Therese och Hanna

Nästa vecka:

Måndag: Läxboken tillbaka till skolan.
Tisdag: Idrott, läxa hem.
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:

Kommande aktiviteter:

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).
13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.