Åk 2, v.20

Så är det fredag igen! Kanske är det vårsolen och allt hopprepshoppande som bidrar till att många har upplevts lite tröttare än vanligt i slutet av veckan.

I svenskan har vi skrivit dikter i Robinboken, både femradsdikter och sinnesdikter.  Eleverna har skrivit vidare på sina berättelser och ritat bilder till. Nästa vecka jobbar vi med det sista kapitlet i Robinboken. Därefter kommer vi fokusera lite extra på annat skrivande, stavning och läsförståelse.

I matematiken har det tränats mer på division samt problemlösning med alla 4 räknesätt. Idag jobbade vi enligt stationer där uppgifterna var matteboken, Magma samt räkna ut tal och hoppa svaret med hopprep. Bara under matten fick klassen ihop hela 2500 hopp! 🙂

Under SO:n har vi avslutat arbetet med världsdelar och världshav. Eleverna tränade kartkunskap digitalt på Skolplus och avslutade med en liten skriftlig kunskapskoll. På NO:n jobbade vi vidare med material och ämnen. Denna gång fokuserade vi på trä och återvinning.

I torsdags hade vi en lyckad idrottsdag där åk 5-6 hade anordnat stationer där de yngre eleverna fick prova på olika roliga idrottslekar. Som avslutning serverades hamburgare utomhus. En härlig och rolig dag lät det när vi sedan utvärderade dagen i klassrummet.

Hoppas ni får en skön helg!

/Annica och Anette

Tisdag:
*Läsläxa kapitel 29 i Robinboken + lilla läxboken (v.22 läsläxa kapitel 30)
*Idrott utomhus, medtag kläder efter väder, skor och handduk

7/6 Lovdag
13/6 Skolavslutning på kvällen