åk 4 vecka 20

Hejsan!

Vi lämnar en solig vecka bakom oss och blickar fram emot nästa som är terminens fjärde sista. Det går i en rasande fart nu.

I SO har vi haft skriftligt prov på medeltiden del 1 med ett mycket gott resultat. I NO har vi så smått startat upp ett grupparbete som handlar om vår och sommar och vad som händer i naturen.

I svenska har vi jobbat med olika berättande texter som en förberedelse för att skriva en egen berättande text nästa vecka.

I matematiken har vi till största del repeterat kapitlet tidsskillnad med fokus på klockan samt lärt oss det binära talsystemet. På mattestationerna har de som behövt träna på klockan lite extra fått möjlighet att göra det och övriga har gjort kluringar och problemlösningar.

I måndags hade vi besök av Rosanna och lilla Valentina som var med oss när vi hade bild.

Vi har även hunnit med en riktigt härlig idrottsdag, där åk 5-6 höll i alla aktiviteter i 6 olika stationer och f-4 var med och genomförde dem. Så otroligt duktiga barn som går på Ryfors skola! Som vuxen var det otroligt kul att se hur de stora barnen tog initiativ och ledde de yngre och de yngre lyssnade och följde instruktionerna utan protester eller trams. Vi blev sedan bjudna på hamburgare och solen sken så härligt på oss.

Nu är det som sagt inte många veckor kvar och det enda som står på ”att göra listan” är ett matteprov på kapitel 3 och 4. Det blir någon av dagarna i vecka 22 ( mån, tis eller onsdag). Återkommer med mer exakt datum. Nästa vecka kommer vi repetera kapitel 3 och 4.

Såhär ser nästa vecka ut:

måndag: idrott ute

tisdag: idrott ute

onsdag: KM ( vissa elever deltar och behöver då idrottskläder, vattenflaska ( solskydd) och frukt) De elever som stannar kvar kommer göra schemabrytande aktiviteter här på skolan.

torsdag:

fredag:

Vi passar på att önska alla en riktigt skön helg!

vänliga hälsningar Maria och Manuela