åk 5 v 20

Dagarna och veckorna rusar på och det är inte så lång tid kvar av denna terminen. Vi har en hel del schemabrytande aktiviteter inbokade och de olika ämnena ska knytas ihop, avslutas och utvärderas.

På måndag åker vi till Älmhult och träffar författaren Thomas Halling, på tisdag är det prov på anpassningar i naturen och på onsdag är det friidrottsdag i Älmhult för de som valt att vara med och tävla. För dem som inte tävlar kommer det att anordnas schemabrytande aktiviteter på skolan tillsammans med elever i åk 4.

På matten inleder vi nu det sista kapitlet och den 10 juni har vi vårt sista matteprov. Provet sammanfattar de tre senaste kapitlen; vinklar och geometriska former, area och omkrets samt s, sannolikhet och kombinatorik. Eftersom tiden är knapp kommer de i läxa, istället för individuell matteläxa, få repetitionsuppgifter som förbereder dem inför matteprovet.

Eleverna arbetar med att göra en Powerpoint kring hållbar utveckling som de sedan ska redovisa i mindre grupper. Detta är vårt sista arbetsområde i so denna termin.

Den 27 maj är det dags för prov på ordklasser. Eleverna tränar bäst på elevspel där de kan söka efter spel med ordklasser. De har ett papper med vad de ska kunna för grundläggande och goda kunskaper.

Trevlig helg!

v 21