Åk 2, v.21

Under veckan har vi arbetat vidare med problemlösning i matematiken. Vi har arbetat kooperativt och eleverna har fått förklara och visa sina olika lösningar för varandra. Det är fortfarande lite klurigt att välja räknesätt och visa hur man tänker.  Vi har repeterat/färdighetstränat olika räknesätt utomhus genom lekar och stafetter.

I svenskan skriver eleverna för fullt, både för hand och på Ipad. Vi har även tränat mer på stavning, främst med dubbelteckning men även repeterat ng-ljudet och j-ljudet. Läsprojektet med läslistorna är avslutat och till elevernas förtjusning har vi mer tid till läsning i bänkböckerna. Alla är inne i en riktig läsperiod och läser under total tystnad de stunder vi har just tyst läsning. Så härligt att så många verkligen gillar att läsa! 🙂

Eftersom vi håller på att arbeta med området material och ämnen i No:n, passar vi på att även arbeta om hållbar utveckling i SO:n. Vi har pratat om vad hållbar utveckling innebär och hur vi kan hjälpa vårt jordklot genom att vara klimatsmarta.

I engelskan lärde vi oss om årstider och årstidsrelaterade ord. Vi spelade bingo för att repetera färger, siffror, aktiviteter och känslor.

Måndagen 3/6 har vi tänkt att ha en utedag med lektioner och aktiviteter. Det är inte helt bestämt ännu om vi ska vara vid stora kullen eller promenera till Delary badplats. Oavsett plats, tar vi med lunch från skolan och eleverna får ta med sig en liten fika (inte läsk eller godis). Mer info kommer nästa vecka.

Trevlig helg önskar Annica och Anette

Tisdag:
*Läsläxa kapitel 30 i Robinboken + lilla läxboken (v.23 läxa i stora blå boken)
*Idrott utomhus, medtag kläder efter väder, skor och handduk

3/6 Utflykt
7/6 Lovdag
13/6 Skolavslutning kl. 17.30 (se separat blogginlägg)