Åk 3, v.21

Hej på er!

Ännu en vecka har susat förbi med fantastiskt väder.

Lite av vad vi gjort under veckan:

Matematik: Under veckan har det varit repetition av det som var lite knepigt i NP. Så fokus har varit cirkeldiagram samt uppställningar med subtraktion. Eleverna har även hunnit med lite ute-matte i det fina vädret.

Svenska: Eleverna har skrivit återberättande texter.

NO: Vi har varit i skogen mittemot skolan och letat efter blommor. Eleverna fick leta efter fem olika sorter, fördjupa sig på en utav dem och fått leta namn och fakta i en uppslagsbok om blommor.

Bild: Vi har idag arbetat klart med hjärtan med en 3D effekt. Det var ett klurigt projekt där eleverna skulle rita linjer som utgjorde 3D- effekten och sedan färglägga. Nu ska jag bara laminera bilderna och sedan skickas de hem nästa vecka så även ni får se på konstverken!

SO: Vi har arbetat mer med Delary historia. Eleverna har läst texter om bruket, loket, Emanuelskapellet, Sköldsbygds skola samt tjärrännor. De har även repeterat lite trafikvett inför cykelturen.

Vilken fantastisk cykeltur vi hade i torsdags. Sol och vind i en perfekt kombination! Vi cyklade från Ryfors till Delary. Där gjorde vi korta stopp framför den gamla Konsum-butiken, Delarygården, Sparbanken Eken samt loket Edward Engeström. Vid loket finns fina informationstavlor där man kan läsa brukets historia samt se bilder på hur det såg ut. Därefter cyklade vi till Emanuelskapellet i Ängaholmen. Vi började med att fika i gräset innan vi gick in i kapellet och tittade. Det är ett jättemysigt kapell med färgade glas i fönsterna. Eleverna sjöng ”Den blomstertid nu kommer” ackompanjerade av tramporgeln. Vi lät cyklarna stå vid kapellet en stund och gick till en tjärdal som finns bak i skogen. Efter det hoppade vi på cyklarna och tog oss genom skogen hem till Evelina. Där fick man gå på toa och fylla på vattenflaskor. Eleverna passade även på att kolla folkracebilar och spela lite fotboll. Sen bar det av igen, förbi Sköldsbygds skola och en hällkista, för att svänga in på Militärområdet. Där fick vi hälsa på Elisabeth på Delary gokart som bjöd på glass och berättade både historia kring området och om gokart. Det var svalkande och gott att stanna till där. Sen bar det av hem till Johan för att grilla korv och vi var tillbaka på Ryfors lagom till 12.30. En helt perfekt dag!

Vi har även under veckan övat lite på sånger till skolavslutningen. Den blir ”som vanligt” på torsdagskvällen med sång, dans och utspring. Se separat inlägg här.

Nästa vecka blir det ytterligare en utflykt! På måndag (27/5) ska vi besöka Stensjöäng som ägs av Marianna Agertorp som även kommer vara med och guida oss under dagen. Stensjöäng ligger drygt en mil från Häradsbäck, vi tar oss dit med buss. Vägarna är bitvis både slingriga och små så är era barn åksjuka se gärna till att de tar en åksjuktablett på morgonen och/eller har med sig åksjuke-armband med sig om ni har tillgång till det. Vi kommer att gå i skogen på förmiddagen och titta på de konstverk som skapats och på eftermiddagen kommer vi att besöka Mariannas ateljé där vi ska få skapa och låta vår kreativitet flöda. Vi kommer att ha en fikapaus på förmiddagen så skicka gärna med en liten fika, till exempel frukt, en smörgås, någon kaka/kex. Däremot får de inte ha med sig godis, läsk eller produkter som innehåller/har spår av nötter. Vi får pastasallad med oss från skolan till lunch. Väderappen säger att det ska bli regn på måndag så se till att era barn har kläder efter väder! Det kan även vara fördelaktigt med extrakläder om det skulle regna eftersom vi ska vara under tak på eftermiddagen. Bussen avgår från skolan ca 08.00 och anländer på skolan igen ca 14.00.

Har ni funderingar eller frågor kring utflykten får ni gärna maila mig:

emma.back@almhult.se

Ha en fin helg! Hälsningar Evelina, Emma, Sandra och Johan