Åk 6 veckoinfo v. 21

Hej allihop!

Fredag igen, och nu är det sannerligen inte mycket kvar av den här terminen.

Det har varit en vecka med en hel del schemabrytande aktiviteter:

I onsdags var det KM i friidrott, och Hampus har skrivit ett separat inlägg om detta. Alla i sexan var med och tävlade och gjorde strålande insatser, men jag kan inte låta bli att nämna spänstfenomenet Noah som tog guld både i längdhopp och höjdhopp på otroliga 4.82 i längd och 1.47 i höjd. Suveränt!

I torsdags hade vi besök av Per från ”Mot Nya Höjder” som ledde en lektion där eleverna fick bygga och programmera insektsfångare som utnyttjade ljuset för att locka till sig insekter. Per var väldigt imponerad av våra elever på mellanstadiet och sa bland annat att ”hade man bildgooglat ”Arbetsro” så hade nog en bild av dessa klasserna visats”. Eleverna tyckte det var kul med en annorlunda lektion och fixade uppdraget utan några problem.

Och sedan har vi ju då idag, fredag, där vi avbryter skoldagen efter lunchen och drar iväg på den efterlängtade Lisebergsresan. Mer om detta i nästa veckas inlägg.

Lite kort om vad som hänt i lektionsväg sedan sist:

På matten har vi arbetat med problemlösning utomhus och bland annat har eleverna försökt räkna ut arean på volleybollplanen utan några mätinstrument. Det var ett uppdrag som de klarade med glans och det var kul att se hur kreativa de var när det gällde att mäta utan måttband.

På svenskan har vi tränat på handstil och arbetat med vandringssägner.

På engelskan har vi tittat på de filmer som eleverna har producerat om skolan och vi har hunnit med en del digitala övningar inom olika områden.

På NO:n har vi haft prov om ”Anpassningar i naturen”, ett prov som jag ännu inte har hunnit rätta men eleverna får veta hur det gick i början  av nästa vecka. På tekniken har vi programmerat och som sagt, haft besök av Per från ”Mot Nya Höjder”.

På måndag nästa vecka kommer klassen att ha andra lärare än mig eftersom jag då är med min nya klass på utflykt. På fredag ska vi ju sedan iväg på cykelutflykt med övernattning. Senast tisdag kommer jag att maila er om vad jag och klassen har kommit överens om när det gäller vad man ska ha med sig och hur upplägget ser ut i detalj. På fredag kommer även eleverna att få veta sina nya klasstillhörigheter av mig, och ni föräldrar kommer att få ett mail om hur det ser ut.

Nu lite information från Sofie:

Kort från Hem- och konsumentkunskapen: Till måndag v.22 (27/5) har eleverna i läxa att leta upp en reklambild samt en konsumentinformationsbild ur någon tidning. Kanske behöver de fråga någon granne eller nära släkting om tidningsutbud ifall ni inte har någon pappersvariant hemma. 🙂 Till måndag v.23 (3/6) har de sedan fått med sig ett kompendium med olika begrepp inom ekonomi, konsumenträtt, reklam och konsumentinformation som de ska läsa på. Vi kollar av begreppskunskaperna med ett sant eller falskt-förhör den lektionen.

Slutligen: Evelina har gjort ett blogginlägg den 17/5 om upplägget för skolavslutningen. Tittar man på kommunens hemsida så finns där annan information men det är alltså infon i Evelinas blogginlägg som gäller och inget annat.

Jag hoppas att ni får en bra helg!

/ Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

31/5 Ny klassindelning meddelas vårdnadshavare via mail

31/5 – 1/6 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

11/6 Besök på Linnéskolan

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.