Åk 2, v.22

Dagarna går i rasande fart och nu har vi gjort den sista hela veckan av åk 2.

I matematiken har vi repeterat områden som vi har arbetat med under terminen. Efter många elevers önskemål har vi introducerat den digitala klockan.

I svenskan har vi fortsatt att skriva texter för hand och på Ipad. Stavning är också något som vi har prioriterat i veckan, framförallt dubbelteckning och ng-ljudet.

Under SO- passen har vi pratat mer om miljö och hållbar utveckling och tittat på flera filmer. Idag på NO:n var vi vid den stora kullen bredvid skolan och letade insekter och blommor som vi tog reda på namn och fakta om genom att titta i uppslagsböcker. Vi gick dock tillbaka till skolan tidigare än tänkt eftersom myggen där var hungriga…

På bild/tekniken har eleverna skapat egna självporträtt i appen Sketchbook. Det krävdes en stor portion tålamod och ”pill” men det kommer bli fina bilder när det är helt klart.

På måndag går vi på utflykt till Delary badplats och vi hoppas naturligtvis att vi har vädret med oss! Vi samlas som vanligt i klassrummet och börjar promenaden strax efter kl. 8 och beräknas vara tillbaka till ca. kl. 12.30. Väl på plats kommer vi ha lektioner, leka samt håva i sjön. Till lunch kommer det serveras korv med bröd samt festis. När eleverna är i/vid vattnet behöver de av säkerhetsskäl använda flytväst som de får låna från skolan.  Några elever har önskemål om att ta med sig egen flytväst, vilket är helt okej om de har möjlighet att bära med sig den själv (kanske det fungerar att fästa den på ryggsäcken?).  Några har även frågat om de får ta med sig fiskespö men det är tyvärr inte möjligt denna gång.

Ta med:
-Bra skor att promenera i
-Kläder efter väder
-Vattenflaska
-Något att sitta på (sittunderlag eller påse med tidning i)
-Liten fika (ej läsk, godis eller något med nötter)

Trevlig helg!
Annica och Anette

Ta med Robinböcker som ni har kvar hemma.
Måndag:
*Utflykt- promenad
Tisdag:
*Skrivläxa i stora blå boken som är den sista läxan
*Idrott utomhus, medtag kläder efter väder, skor och handduk
Onsdag:
Torsdag:
Sveriges nationaldag
Fredag:
Lovdag

3/6 Utflykt
7/6 Lovdag