Åk 3 v.22

Hej på er!

Vilken vecka! Trots att den har gått snabbt har vi hunnit med mycket roliga saker. Veckan började med en utflykt till Stensjöäng. Vi hade hoppats på en solig och framförallt en torr dag men så fort vi kom fram började det regna och åska. Efter att ha slängt om dagen lite började vi med att få lyssna på en saga som guiden Marianna Agertorp berättade i hennes lilla lilla skrivarstuga. Hon berättade att det förr hade bott en man i stugan och möblerna som fanns där var från hans tid. Eleverna var som uppslukade i sagan och utanför stugan föll regnet, åskan lät och blixtarna visade sig, det kändes nästan magiskt! När sagan sedan var slut hade det blivit uppehåll så Marianna kunde visa oss runt i skogen där de hade olika konstverk. Hon visade oss genom stengrottor, en fantastisk fin skogskatedral, en sjö och en bit av skogen där trollen sov (där gick vi tysta för att inte riskera att väcka trollen 😉 ). På eftermiddagen fick vi pyssla lite, vissa av eleverna tog hem deras konstverk och andra valde att hänga den hos Marianna. Vi vuxna som var med hade det supertrevligt och vad som framkom på utvärderingen kändes det som att även eleverna var nöjda med dagen! Jag lägger lite bilder i ett bildspel i slutet som ni kan kika på!

Veckan fortsatte med lite firande. Eleverna har önskat att få fira lite extra att det gjort sitt bästa på NP och de fick skriva olika förslag på post-it. Många elever hade skrivit fika och titta på film. På tisdagens klassråd fick de specificera lite mer vilket fika. De skrev allt från tårta till godis och snacks. Så sista lektionen på torsdagen blev det firande med lite snacks, godis och filmen ”Ingen rövare finns i skogen”. Även detta kändes uppskattat!

Vi kommer att göra en sista ”utflykt” för att avsluta tiden på lågstadiet. Eleverna har gett förslag på vad vi kan göra på vår sista ”utflykt” som 3:or så det håller vi på att sätta ihop. Tanken är att vi kör och gör lite roliga saker i närområdet onsdagen den 12/6.

Vi har självklart arbetat en hel del också. På so:n har vi pratat lite om Ryfors skolas historia och varit nere i källaren för att se den gamla bassängen. Vi tittade lite på en film från när skolan firade 40-år och hur annorlunda det såg ut då.

Under matematiklektionerna har det blivit mycket repetition och mattespel.

På svenskan arbetade vi klart med de sista sidorna i vår Robin arbetsbok och på måndag lämnas den sista läsläxan in. Nu när Robinboken är klar behöver eleverna inte sina läsböcker längre, se gärna till att de skickas med på måndag när läsläxan ska in!

Det har kommit önskemål från vh att sammanställa en telefonlista. Eleverna har med sig en liten lapp med information om att ni isåfall smsar era nummer till Caroline Magnusson så sammanställer hon en lista.

Ha en fin helg! Hälsningar Evelina, Emma, Sandra och Johan

Vecka 23: