Åk 6 veckoinfo v. 22

Hej allihop!

Då var det fredag igen, och nu hinner man knappt hämta andan mellan utflykterna 🙂

Först lite kort om Lisebergsresan. Det mesta har ni säkert hört men man kan sammanfatta dagen med ett ord: succé! Bra väder, glada barn och vuxna, knappt några köer och en härlig stämning där alla hade jätteroligt och såg till att ingen lämnades ensam. Ett stort tack till Nicklas, Nicolina och Jenny som hjälpte till att möjliggöra dagen.

Vad gäller den gångna veckans lektioner så har vi gjort ungefär detta:

På matten har vi repeterat procent, eleverna har då bland annat fått göra statistiska undersökningar och presenterat resultatet i cirkeldiagram. Vi har också hunnit med en del tävlingar och lekar.

På svenskan har klassen skrivit goda råd till de blivande fyrorna om hur man klarar av mellanstadiet på ett bra sätt och det har varit riktigt roligt att se vad de, med sina erfarenheter, har att säga om hur man lyckas under mellanstadietiden. Det hela var väldigt genomarbetat och jag har sparat ett exemplar för privat bruk som ett fint minne av klassen.

På engelskan har vi delat upp klassen i tre grupper där varje grupp har fått göra en egen engelskalektion för de andra två grupperna. Vi har redan hunnit ha en sådan lektion designad Nilla, Neijla och Maya-My. Det blev riktigt lyckat med en fyrkamp utomhus där man bland annat fick tidstillägg om man råkade prata svenska under tävlingarna.

På NO:n har vi börjar prata om relationer, fortplantning, sex och samlevnad. Tyvärr har mängder av lektioner försvunnit den sista tiden p.g.a. schemabrytande aktiviteter, därför får vi fokusera på det absolut viktigaste den tid vi har kvar på terminen. I veckan har vi diskuterat Grooming (alltså där vuxna tar kontakt med barn i sexuellt syfte), hur man skyddar sig mot sådant och vad man kan göra om man misstänker sådana saker. Vi har också diskuterat samtycke, vad det innebär och varför det är så viktigt.

På tekniken har klassen fått tillbaka sina prov och vi har diskuterat hur jag har bedömt deras svar.

I eftermiddag så kommer ju äntligen den uppskjutna cyklingen från september att gå av stapeln, och klassen är riktigt laddad inför detta. Vädret ser ju ut att bli betydligt bättre än vad man trodde i början på veckan, och vi håller tummarna för att denna prognosen stämmer. Mer om utflykten i kommande blogginlägg. Innan vi cyklar så kommer eleverna också att få veta vilka de kommer att få fortsätta att gå med nästa läsår.

Nästa vecka blir ju föredömligt kort, bara tre dagar, och vad jag vet så kommer det att bli tre ganska normala dagar (på schemat i alla fall). Sedan är det bara avslutningsveckan kvar, en vecka som jag ser fram mot med blandade känslor…

Jag hoppas att ni får en bra helg!

/ Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

11/6 Besök på Linnéskolan

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.