Fritids v22

Under veckan har vi i olika format tränat på att läsa av sociala koder, samarbeta och hur man är en bra kompis. För att synliggöra för barnen hur en situation kan utspela sig och även se hur det kan kännas för en annan individ tittade vi på korta dilemma filmer. Tillsammans analyserade vi situationerna och hur man kunde gjort istället. Vi har även gjort det praktiskt där vi vuxna gjorde upp ett scenario och diskuterat det.

Vi har även i veckan spelat brännboll där det blev en bra stund att träna på att stötta sitt lag och tillsammans lära sig alla regler detta spel innehåller.

I den ”styrda fria” leken fick barnen i mindre grupper en instruktion de skulle tillsammans genomföra. Efter en stund bytte grupperna plats och då blev uppdraget att utläsa den förra gruppens uppdrag och fortsätta på det. Detta gav barnen ett ypperligt tillfälle att träna på att låta alla säga sitt och tillsammans komma fram till hur uppgiften ska genomföras.

På pysselfronten fick våra konstnärer under veckan skapa fina motiv med hjälp utav flaskfärger och olika material. Med gatukritor hjälpte barnen varandra att rita av konturerna av sin kropp som de sedan gjorde avbilder av sig själva.

Info

• Påminnelse att kolla igenom upphittar backarna/ sitt barns kapprum efter kläder som kan vara erat hushålls.
  • Vi önskar även att ni kollar igenom erat barns ”sommarlovs schema” så att vistelsetiderna är korrekta.

//Fritids

Det här inlägget postades i Fritids. Bokmärk permalänken.