Förskoleklassen v 22

Nu har den sista hela veckan som är kvar av läsåret. Oj vad tiden går. Det märks dock på barnen för de är verkligen ”skolbarn” nu. De har mognat så mycket under året.

Måndag: På gymnastiken var Evelina i klassen och hälsade på. Vi lekte ett par namnlekar för att lära känna henne. Vi påbörjade även att lära eleverna spela brännboll. Efter Rast och frukt tittade vi på en film om Gruffalon. Den handlar om en liten mus som är modig. Till den finns ett arbetshäfte som vi också skrev och målade i.

Tisdag: Vi startade dagen med högläsning. Därefter jobbade vi lite med att lära oss klockan innan vi fortsatte med talens grannar. Där arbetar alla efter sin nivå. 0-10, 20-30, 30-50, 0-100 eller 100-10 000.  Efter rasten fortsatte vi med matematik men i stationsform. Ipad, arbetsblad och skriva och räkna addition.

Onsdag: Vi fortsatte med att skriva i vårt Gruffalon häfte efter vi lyssnat på vår spännande bok Jättar vid Kaknästornet. Vi skrev, läste och målade i varsin egen liten bok på en speciell bokstav. Till dessa små böcker finns även ett arbetsblad. Det tog lång tid att måla så en del barn gjorde färdigt på den fria leken.

Torsdag: Lektionen direkt på morgonen innehöll 3 olika spel. Vi påbörjade att lära oss spela Skipbo, Svälta räv och ett spel med klossar. Det långa arbetspasset skulle vi gått ut men det regnade så vi kastade om i planeringen och gjorde skojiga gubbar tillsammans istället. Barnen tyckte det var jättekul.

Fredag: I dag har vi fortsatt med högläsning och sedan var det dax för musik. Vi sjöng sångerna till avslutningen och tränade på vår dans. Vid frukten summerade vi veckan tillsammans. Därefter gick vi på promenad till en liten äng. Barnen fick leta upp natur saker till ett naturbingo och de lekte även fritt.

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.