Åk 3, v.23

Hej på er!

En kort vecka till ända, men vi har ändå hunnit med en del.

På svenskan har eleverna skrivit brev till blivande 1:or med tips och råd om hur det är att gå på lågstadiet. Alla Robin-läseböcker måste tillbaka till skolan. De som börjar trean ska ha böckerna till hösten. Varje bok kostar ca 200kr, så varje icke inlämnad bok är minus på skolans konto 😉 Några har haft två böcker, t.ex en grön och en blå. Då ska båda lämnas tillbaka.

Vi har jobbat i olika mattehäften samt Singma med det man vill träna på.

Eleverna har fått höra lite fakta om vilka maskiner som finns på ett lantbruk samt vilka olika sorters djur en bonde kan ha. Detta är som lite förförståelse inför nästa veckas utflykt.

På SO:n har vi arbetat med läsförståelse om Sveriges nationaldag. Eleverna fick läsa texter om Sveriges flagga och varför vi firar just den 6:e juni. Därefter svarade på de frågor, för att tillslut sammanfatta i en egen text. Vi har fortsatt titta på filmen från när Ryfors skola firade 40 år. Kul att se några föräldrar skymta förbi och till och med sjunga en och annan sång.

Det har kommit önskemål från vh att sammanställa en telefonlista för att kunna nå varandra vid t.ex lek, kalas, konfliktlösning osv. Eleverna fick en lapp med sig hem förra veckan med information om att ni smsar era nummer till Caroline Magnusson så sammanställer hon en lista. Än så länge så har bara en vh skickat sms, så om det beror på att lapparna inte visats hemma eller annat, det förtäljer inte historien. Så här kommer Carolines nummer om ert barn inte visat lappen hemma: 073-8435201

Onsdagen den 12/6 kommer vi göra en utflykt under hela skoldagen. Evelina, Emma, Johan och Sandra kommer köra sina bilar. Eleverna får med sig lunch från skolan. Vi fortsätter lite på temat närområdet och åker denna gång mot Hallaryd. Där ska vi bland annat få se hur det är att driva lantbruk idag i Vägla. Resten av utflykten är ännu så länge en hemlighet 🙂 Eleverna behöver ha med sig:

• Om eleven använder bilkudde får det tas med
  • Liten fika (inget godis/läsk)
  • Kläder efter väder

Nästa vecka är det inte mycket som blir som vanligt. Vi kommer städa ur skåp och ta hem saker, så skicka med en extra väska eller större påse på måndag så de kan packa ner det som behövs. Efter sommaren kommer de byta kapprum så allt i kapprummet behöver också tas hem (om det inte är så att det behövs under sommaren på fritids). På torsdag går de som vanligt till 12.40 och åker buss hem/går på fritids/blir hämtade. Sen ses vi igen på kvällen 17.30 för vår härliga skolavslutning (se tidigare blogginlägg).

Ha en fin helg! Hälsningar Evelina, Emma, Sandra och Johan

Vecka 24:

• Måndag: Idrott. Ta med Robinboken om den finns kvar hemma. Påse/väska att ta hem saker i.
  • Tisdag: Janne är med oss och vi kollar in mellanstadiet
  • Onsdag: Utflykt
  • Torsdag: Sista skoldagen! Kolla på brännboll 6:or – personal