Åk 1, v.34

Hej alla föräldrar och elever i åk 1!

Nu är vi igång, så fantastiskt roligt att få träffa alla elever i åk 1. Vilken härlig grupp!

Veckan har blandat lite schemabrytande aktiviteter med lektioner. Från nästa vecka så kör vi helt enligt schemat.

Lite av vad vi hunnit med under veckan:

• Samlat sommarord
  • Skapat underlägg
  • Gjort framsidor till pärmar
  • Loggat in och arbetat i Bingel
  • Haft musik i musiksalen
  • Börjat arbeta med vårt matematikmaterial Milli
  • Pratat om vad teknik är
  • Skapat klassrumsregler och gått igenom skolans regler
  • Läst boken ” Typiskt på en tisdag” och börjat på ”Mystiskt på en måndag”

Nästa vecka kommer vi börja arbeta med materialet Robin i svenska. Eleverna kommer få läsläxa och har en vecka på sig (måndag-måndag) att läsa samma kapitel minst 4 gånger. Så till måndag v.36 ska de läsa kapitel 1. Jag vill inte att ni läser i förväg hemma utan endast det kapitel som de har i läxa. Böckerna finns i olika nivåer, vilket innebär att innehållet är detsamma men mängden text skiljer sig åt. Jag har utgått från de rekommendationer jag fått till mig i överlämningen från f-klass. Det kan hända mycket över en sommar. Barnet kanske inte har läst något och tappat i sitt flyt eller kommit igång ännu mer i sin läsning. Om jag (eller ni) upplever att en bok är för lätt eller för svår så byter vi. Ibland har elever fått två böcker parallellt, att man t.ex läser två sidor i vit bok och två sidor i blå bok. Allt utifrån vad den enskilde eleven behöver.

Jag har fått in nästan alla personblad i pappersformat, hoppas de sista kommer in i början på nästa vecka.

Ni har fått ett utskick från IT där ni ska fylla i två digitala formulär, ett personblad och ett kostformulär. Tänk på att båda vårdnadshavarna måste godkänna personbladet för att det ska uppdateras i vårt system. I det digitala personbladet finns en ruta som man måste kryssa i för att kunna lämna in det. I den rutan godkänner man i princip att det tas bilder på barnen som kan publiceras i offentliga sammanhang. Men det vi på skolan går efter i det fallet är vad ni kryssat i ”pappersversionen”. Kostformuläret behöver ni bara fylla i om barnet ska ha specialkost. Skulle det uppstå problem, till exempel om någon av vårdnadshavarna saknar bank-id, så hör av er.

Den 10/9 är det dags för föräldramöte på skolan. Mer information kommer framöver i ett separat inlägg, men skriv in datumet i almanackan redan nu.

Är det något ni undrar så bara hör av er till evelina.johansson@almhult.se

Hoppas ni får en fin helg! /Evelina

Vecka 35:

• Måndag: Få läsläxa kap 1