Åk 3 v.34

Det har varit en intensiv vecka av ”lära känna övningar” och några uppstartade projekt. I SO har vi startat upp ett längre arbetsområde om människans uppkomst och forntiden.

Under bildtimmen har vi gjort register till pärmen och ordnat med nya bokmärken. Vi kommer att ha bild varannan vecka och teknik motsvarande lektion för att få ut så mycket som möjligt av båda ämnena.

Eleverna har varit och lånat bänkböcker på skolbiblioteket och i svenskan har vi påbörjat ett längre skrivprojekt som går under arbetsnamnet ”Min rymdresa”. Där tränar vi berättande text, stavning, handstil, interpunktion samt att skriva med röd tråd.

I matten har vi startat upp ett nytt kapitel som handlar om taluppfattning. Eleverna tränas i positionssystemet och algoritmer.

Vi avslutade veckan med att dansa linedance på musiken och utvärderade sedan veckan tillsammans. Det känns som vi börjat landa in med varandra och det är en riktigt rolig grupp att jobba med.

Övrig info

Från och med måndag serveras mat efter inlämnad anmälan om kost. Ni som har spec.kost behöver då ha fyllt i formuläret som skickats ut på mail via IST. Elever som äter normalkost behöver inte anmäla det. Det har även skickats ut ett personblad digitalt via mail. Observera att båda vårdnadshavare behöver godkänna det med BankID.

En påminnelse om att meddela busschauffören om ni hämtar era barn efter skolan.

Trevlig helg!

Nästa vecka

Måndag:

Tisdag:  Idrott

Genomgång av kap 1 i Robin. Läsläxa skickas hem. Läxan är till nästa tisdag. Lästräna kapitlet 4 gånger och be era barn att sammanfatta kapitlet muntligt utifrån bilderna.

Onsdag:

Torsdag: Idrott