Åk 4 veckoinfo v. 34

Hej!

Då var min första vecka som mentor i årskurs 4 gjord. Allt har naturligtvis inte gått som på räls, men på det hela taget har det gått mycket bättre än vad jag vågade hoppas på. Barnen har verkligen fått mig att känna mig välkommen som mentor åt dem, och de har nästan ett rörande tålamod med att jag inte alltid hör så bra eller uppmärksammar att de behöver hjälp. Det är ju så att jag har blivit van vid att ha tio elever i klassen, då blir det naturligtvis en omställningsprocess för mig också när jag nu har nästan det dubbla antalet.

När eleverna kom i tisdags så gick vi inte alls efter schemat, dagen fylldes av olika aktiviteter som syftade till att vi skulle lära känna barnen, att barnen skulle lära känna oss på mellanstadiet och inte minst sina ”nygamla” kamrater i klass fem och sex. Resten av veckan har vi dock gått efter schemat. Mycket av tiden har vi lagt på att de ska lära sig hantera en dator och det verkar vara något som klassen tycker är både kul och spännande.

Lite kort om vad vi gör i de ämnen jag har koll på:

På matten har vi pratat addition och subtraktion, taluppfattning och vad som händer vid tiotals- och hundratalsövergångar.

Vad gäller svenskan har vi tittat lite på berättande texter och vilka typiska drag man kan hitta i en saga.

På So:n jobbar vi med ett kapitel som heter ”Leva tillsammans” och som handlar om olika former av gemenskap och vad man kan göra när gemenskapen skakas av konflikter eller bråk.

I biologin har Maria berättat om olika typer av skog och på fysiken lär vi oss om värme, kyla och olika vädertyper.

Nu när era barn går på mellanstadiet gäller lite andra regler än på lågstadiet. Jag har inte järnkoll på vad de har haft att förhålla sig till tidigare men i korta drag gäller nu detta:

Tuggummi är tillåtet på alla lektioner utom musik, idrott och slöjd, detta under förutsättning att det sköts, alltså att det inte syns utanför munnen 🙂 Tuggummi är inte tillåtet på rasterna utan bara just på lektionerna. Dessutom ska det vara sockerfritt och det är inte tillåtet att bjuda andra. Det sista är viktigt, blir till exempel någon elev magsjuk så vill vi inte att det sprids i hela klassen.

Mellanmål får man nu äta när man känner för det och det är frukt eller macka som gäller. Vi har sagt att så länge eleverna visar att de klarar av fria tider för mellanmål utan att störa andra så håller vi fast vid det. Funkar det inte så blir det fasta tider.

Mobilen får man använda på lunchrasten måndagar och onsdagar. Man får under inga omständigheter fotografera, skicka dumma saker till varandra eller lägga ut olämpligt innehåll på sociala medier. Då får man mobilförbud under en tid. Naturligtvis meddelar vi vårdnadshavarna i sådana fall.

Ni har ju fått hem ett personblad i pappersform att fylla i, och de flesta har jag fått tillbaka. Om ni inte har hunnit fylla i det så vore det bra om jag fick det den kommande veckan.

Vidare så har ni fått ett utskick från IT där ni ska fylla i två digitala formulär, ett personblad och ett kostformulär. De flesta har fixat det, men för er som inte har hunnit med det ännu: Kostformuläret behöver ni bara fylla i om barnet ska ha specialkost. Detta ska då fyllas i även om ni har lämnat kostformulär inför tidigare terminer. Tänk också på att båda vårdnadshavarna måste godkänna dessa dokument. Skulle det innebära problem, till exempel om någon av vårdnadshavarna saknar bank-id, så hör av er. Ryktet säger att det ska finnas en bakväg som vi i så fall kan hjälpa er med.

Sedan fick jag veta idag att det digitala personbladet innehåller en ruta som man måste kryssa i för att kunna lämna in det. I den rutan godkänner man i princip att det tas bilder på barnen som kan publiceras i offentliga sammanhang. Helknäppt om ni frågar mig…

Nåväl, gör så här: Kryssa i rutan på det digitala personbladet men det som gäller, och som vi på skolan går efter, är vad ni skriver på personbladet i pappersform. Skriver ni där att det inte är ok att barnen fotograferas eller exponeras i offentliga sammanhang så gäller det i alla lägen.

Skolskjutsen tror jag har funkat någorlunda för att vara en första vecka på läsåret, men tänk på att meddela busschauffören om ni hämtar era barn själva.

Vidare: I slutet på juni ska ni ha fått ett brev från skolsköterskan där ni skulle fylla hälsouppgifter för era barn. Ungefär hälften har hon fått i retur. Skolsköterskan låter meddela att det vore bra om de föräldrar som inte har skickat tillbaka hälsouppgifterna gör det snarast möjligt.

Nästa vecka är det inga direkta sensationer på gång, vad jag vet i nuläget kommer vi att följa schemat samtliga dagar.

Varje vecka kommer jag att köra något som vi kallar ”Grej of the week”, en liten miniföreläsning om ett någorlunda smalt ämne. Det är ganska vanligt förekommande på många skolor, och det har visat sig att eleverna blir hyfsat allmänbildade om man kör det här konceptet regelbundet. Den här veckan pratade vi om Andrée och hans misslyckade försök att nå Nordpolen med luftballong. Eleverna har fått en ledtråd om vad det handlar om nästa vecka, och ni får jättegärna diskutera hemma vad ledtråden kan syfta på. Ledtråden är ”Voldemorts fiende”…

Det blev ett ovanligt långt veckobrev denna vecka eftersom det var ganska mycket info som jag ville delge er. Jag lovar att det inte kommer att vara så här omfattande när vi har kommit in i vardagslunken 🙂

Trevlig helg!

/Janne

Viktiga datum:

10/9 Föräldramöte 17:00

13/9 Fotografering

V. 44 Höstlov

19/11 Studiedag. Fritids stängt

20/12 Höstterminen slutar

8/1 Vårterminen börjar

V. 8 Sportlov

5/3 Studiedag. Fritids stängt.

V. 16 Påsklov

2/5 Lovdag (klämdagen efter första maj).

30/5 Lovdag (klämdagen efter Kristi himmelfärdsdag).

12/6 Sedvanlig skolavslutning på kvällen.

Det här inlägget postades i Åk 4. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.