F-klass Veckobrev v.34

Vilken härlig start på läsåret! Det var så roligt att äntligen få träffas igen efter sommarlovet och både barnen och jag var nog lika nervösa, men det släppte fort när vi väl kom in klassrummet. Vi firade in det nya läsåret tillsammans med hela skola utomhus på grusplanen där vi sedan blev bjudna på glass,  mumsigt.

I onsdags började vi dagen med att man fick komma in och sätta sig och börja med en startuppgift medans vi hade lugn musik med simmande fiskar igång på tavlan. Det är såhär som alla dagar kommer starta, för att de ska hinna landa och det ger mig möjlighet att kunna gå runt och prata med alla innan vi  starta med samlingen.

Denna veckan har vi haft olika sorters namnlekar och gruppstärkande lekar för att lära känna varandra och få ihop en trygg grupp. Den mest uppskattade leken som har gjorts hela veckan är pomperipossa som barnen tycker mycket om och där den som är häxan får använda den magiska hatten och trollspöt.

Vi har också haft olika aktiviteter där de vi har exempelvis lyssnat efter olika ljud, samt kopplat ihop olika djur med hur de låter, såsom att katten jamar, grodan kväker.

Vi har också arbetat i stationer under veckan med bland annat att pärla, bygga med plus plus, måla, pussla och introducerat bokstavboken. När vi har stationsarbete delar vi upp barnen i mindre grupper om 3-4 elever som sedan får rotera runt mellan olika förutbestämda stationer. Vi har alltid en station där man får leka, en lärarledd station där jag sitter med och någon station får barnen arbeta själva. Fråga gärna ert barn om de kan berätta om stationsarbetet!

Vi har pratat om vilka regler vi ska ha i klassrummet likaså hur vi är en bra kompis. Där de kom med många bra förslag.  Reglerna kommer vi sätta upp innanför dörren så vi kan påminna varandra om vi glömmer bort oss.

Vi avslutade veckan med lekgrupper där vi var inne på fritids. I början komma jag bestämma grupperna och vart de ska göra för att man ska testa olika saker på fritids. Med tiden kommer barnen själva få mera frihet och bestämma utifrån olika alternativ.

Att tänka på:

På måndag kommer vi har idrott direkt på morgonen efter samlingen. De är bra om de kommer redan ombytta, så får vi mera tid i idrottshallen. De behöver handduk med sig men inget tvål/schampo, inte heller några inneskor till idrotten då vi är barfota.

Vi bjuder in till föräldramöte den 10/9 kl. 17:00- ca 18:30.Mera information kommer!

Vill också skicka med en påminnelse från skolsköterskan att inte glömma lämna in hälsouppgifterna som skickades ut till er via brev.

Det är viktigt att meddela om ert barn inte ska med skolbussen då buss chaufförerna står väntar in de barn som är med på deras körlista.

Glöm inte heller att skicka in personbladen som skickats ut via IST samt ni som är i behov av specialkost.

Önskar er en trevlig helg! 😊

Johanna

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.