Åk 1 läsläxa

Idag har eleverna fått med sig en svart mapp hem. I den ligger en läsebok, läxbok, läsprotokoll och en informationslapp om Robin. Till måndag ska eleven läsa kapitel 1 minst fyra gånger samt fylla i läxa 1 i läxboken. Den svarta mappen åker med hem på måndagar, ligger kvar hemma och följer med tillbaka till skolan nästföljande måndag.

En läsebok kostar ca 200:-, så därför önskar jag att den förvaras i svarta mappen både hemma och vid transport till skolan.

Robinböckerna finns i olika svårighetsgrad: vit, blå, grön, röd. Textmängden ökar allt eftersom veckorna rullar på. Jag har vid överlämningen från f-klass fått ett litet hum om elevernas läsutveckling, som kan ha ändrat sig både framåt och bakåt efter ett långt sommarlov :-). På måndagar kommer eleverna läsa läxan för varandra i smågrupper och jag och Sofie kan lyssna på dem. Är det så att en elev behöver mer/mindre text så byter vi bok. Det händer att en bok känns för enkel och nästa för svår och då kan man köra dem parallellt under en period. Det kan vara bra för er att veta, så ni kan bemöta om ert barn har några tankar hemma kring att de till exempel har olika böcker eller hjälpmedel i skolan. Jag har sagt till eleverna att vi är alla olika och behöver olika för att lära oss och olika utmaningar i vårt lärande.

Skulle det vara några funderingar kring läxan, bara hör av er till mig.