Läxhjälp

Hej allesammans.

Som ett komplement i elevernas kunskapsutveckling erbjuder vi läxhjälp för våra elever på Ryfors skola. Läxhjälpen som erbjuds ska inte ersätta den läxläsning som eleven behöver ha kontinuerligt hemma så som exempelvis tabellträning och läsläxa, eftersom denna träning behöver ske regelbundet för att ge bästa effekt. Mycket av den läxläsning som sker  hemma är just ett komplement till det eleven gör i skolan och har ett syfte att befästa kunskapen ytterligare. Ibland är orken och motivationen inte på topp under eftermiddagen och målet med läxhjälpen är naturligtvis att alla ska få den hjälp de behöver för att klara sin läxa. Då krävs även att eleven är mottaglig för detta, så tala gärna med era barn gällande syftet med att gå på läxhjälpen. Vi kommer löpande göra en bedömning om eleven får önskad effekt av läxläsningen, upplever vi inte det så kommer vi i samråd med er vårdnadshavare diskutera hur vi kan hitta alternativ för att hjälpa eleven på bästa sätt.

För lågstadiet kommer Maria Larsen hålla i läxhjälpen på onsdagar 13.20-14.00 för de som vill ta tillfället i akt att få lite extra stöttning. Man anmäler intresse till respektive mentor och läxhjälpen kommer att dra igång vecka 36.

För mellanstadiet kommer det finnas tid för läxhjälp med Maria Blixt på måndagar och onsdagar mellan 14.30-15.30. Då behöver en vårdnadshavare anmäla intresse senast samma morgon. Man väljer om man vill gå varje gång eller bara vid enstaka tillfällen. Även detta börjar under vecka 36.

Det här inlägget postades i Åk 1, Åk 2, Åk 3, Åk 4, Åk 5, Åk 6. Bokmärk permalänken.