Åk 1, v.35

Hej på er!

Redan fredag igen, dagarna går så snabbt förbi.

Vi har arbetat med Robin under veckan och fördjupat oss i bokstaven Ii samt ordbilderna hej och i. Eleverna har fått bekanta sig med begreppen vokal och konsonant. Vi har även hunnit göra det mesta i Legilexi, som är ett digitalt verktyg för att följa elevers läsutveckling. Legilexi kommer eleverna få göra två gånger till under åk 1, i januari och bortåt maj.

På matematiken har vi repeterat antal, siffror, mönster och börjat prata om det viktiga likhetstecknet.

Under engelskan lekte vi en namnlek för att Sandra, som är ny för gruppen och bara inne i  klassrummet  1 gång i veckan, skulle få ett hum om vem som är vem. Vi övade också på att säga my name is

Eleverna har ritat egna Kattalo-lejon på bilden som nu pryder väggen i klassrummet.

På so-lektionerna har vi tittat på kartan, både över världen och Europa. Idag studerade vi närområdet genom att kolla var eleverna i klassen bor på Google maps. Vi hann inte hela klassen utan fortsätter med det nästa vecka. En del hus fick vi bara se ovanifrån och andra kunde vi ”köra förbi”.

Den 10/9 är det föräldramöte på skolan. Inbjudan hittar ni här. Hoppas vi ses då! Är det någon som önskar läxhjälp (se inlägg) så skicka ett mail till mig.

Ha en fin helg! / Evelina

Vecka 36: