Åk 2 vecka 35

Vilken härlig start på skolterminen med en till sommarvecka. Lite varmt blir det dock i klassrummen men barnen har kämpat på bra.

I svenskan har vi fortsatt arbeta med läsförståelsen. Vi har också börjat träna på frågetecken och vad är en fråga? Vi har lyssnat på barnens läsning som de haft i läxa och vi märker att det har varit ett sommarlov och att många är osäkra i sin läsning. Vi vill därför uppmana alla att verkligen träna med barnen och att de läser högt för er så ni tillsammans kan jobba med ord som är svåra. Boken rekommenderar att man läser läxan minst 4 ggr och det tror vi kan vara bra att följa. Jobba gärna tillsammans i läxboken också så att man stöttar barnet när det eventuellt blir fel med stavning, meningar men också felvända bokstäver. Tillsammans ser vi till att alla kommer framåt och er insats är viktig!

I SO jobbar vi om trafikregler och har gått genom säkerhet när man går över ett övergångställe och vad man ska ha på sin cykel för den ska vara trafiksäker. Vi kommer fortsätta med detta tema några veckor framåt och tillsammans bygger vi en stad med vägar och hus för att kunna modellera verkligheten.

I matematiken har börjat med tabeller och undersökningar. Eleverna har fått ta reda på saker och föra in den informationen i enkla tabeller. Vi har en ny matematikbok som heter Milli.

Under vår första engelska lektion med Sandra (Klas grupp) fick eleverna svara på olika frågor via Kahoot för att öva känna igen vanliga uttryck/frågor och för att få lite bättre koll på vem hon är, då frågorna handlade om hennes liv. Nästa vecka ska sätta igång med arbetsområdet hälsningsfraser och jobba i vår nya Workbook.

Ha en trevlig helg!

Hälsningar,

Klas, Ann, Therese och Hanna

Nästa vecka

Måndag: Ta med läxboken

Tisdag: Ny läxa, idrottskläder

Onsdag:

Torsdag:

Fredag: Idrottskläder

Kommande aktiviteter ’

10/ 9 föräldramöte kl 17 på Ryfors skola, kommer mer info på bloggen framöver.