Åk 4 veckoinfo v. 35

Ännu en vecka att lägga till handlingarna, och nu känns det så smått som att vi börjar hitta formerna för ett bra arbetsklimat i klassrummet. Jag lär känna era barn bättre och bättre, de lär känna mig, man märker vad som fungerar bra och vad vi behöver lägga lite mer energi på.

Lite kort om vad vi gör i de ämnen jag har koll på:

På matten har vi jobbat med uppställningarna för addition och subtraktion, vi har pratat om avrundningens regler och jobbat lite med tabeller och diagram.

Vad gäller svenskan har vi fortsatt att arbeta med berättande texter, klassen har hjälpts åt med  en gemensam text som de döpte till ”Klass 4 i skamvrån” (den var väldigt rolig!) och nu håller varje elev på att göra en egen berättande text. Dessutom har vi haft en hel del högläsning och då har vi valt ”Mathilda” av Roald Dahl. Tanken är att vi ska se filmen efter att ha lyssnat till boken för att jämföra.

På So:n är vi färdiga med området om att leva tillsammans, vad man bör tänka på för att funka i grupp och hur man kan hantera konflikter. Nu har vi börjat prata om demokrati och vad som skiljer en demokrati från en diktatur.

I biologin har Maria berättat om olika typer av skog och på fysiken lär vi oss om värme, kyla och olika vädertyper. Bland annat har vi bokfört det dagliga vädret under en längre period.

Vi har också haft vår första tekniklektion och då pratade vi om tekniska system och vad som händer om man plockar bort en del ut ett tekniskt system. Det kan till exempel gälla komponenten ”mjölkbil” i det tekniska systemet ”Mjölkproduktion”.

Vidare så har vi infört något som vi kallar ”Veckans mål” och som vi utvärderar innan vi går hem på fredagen. Veckans mål var att alla i klassen ska lyssna när läraren pratar. Eleverna har blivit bättre och bättre på det men det märks att flera tappar koncentrationen mot slutet av skoldagen. Det är ju fullt naturligt, de är ännu inte vana vid lite längre skoldagar och dessutom har temperaturen i klassrummet varit i varmaste laget (milt uttryckt).

Veckans grej handlade om Harry Potter vars största fiende är Lord Voldemort, därav ledtråden. Flera barn hade listat ut det, själva eller med hjälp av föräldrar. Ledtråden till nästa veckas grej är ”Tjejen som gav oss en blåsning” och jag har sagt till eleverna att det nog är en förutsättning att de tar föräldrarna till hjälp den här gången för att kunna knäcka den… 🙂

Jag berättade förra veckan om att två förändringar nu är att de får tugga tuggummi på de flesta lektioner och äta mellanmål när de känner att de behöver. I båda fallen är det ju frihet under ansvar, alltså att det sköts snyggt. Så här långt har det inte varit några problem alls med detta.

Förra veckan berättade jag också om att mobiltiden är lunchrasten måndag och onsdag. Det är ändrat till lunchrasten måndag och tisdag i stället. De har möjlighet att gå på rastaktivitet i idrottshallen på onsdagar och det är ju dumt om de måste välja mellan det eller mobilen.

Alla personblad, både digitala och i pappersform, har jag fått in och detsamma gäller kostinformationen i de fall specialkost är aktuell. Tack för snabb respons!

Nästa vecka är en helt vanlig vecka vad jag vet nu.

Trevlig helg!

/Janne

Viktiga datum:

10/9 Föräldramöte 17:00

13/9 Fotografering

V. 44 Höstlov

19/11 Studiedag. Fritids stängt

20/12 Höstterminen slutar

8/1 Vårterminen börjar

V. 8 Sportlov

5/3 Studiedag. Fritids stängt.

V. 16 Påsklov

2/5 Lovdag (klämdagen efter första maj).

30/5 Lovdag (klämdagen efter Kristi himmelfärdsdag).

12/6 Sedvanlig skolavslutning på kvällen.