åk 5 vecka 35

Hejsan

En vecka har gått fort och det är dags att sammanfatta den. I svenskan har vi tränat på att skriva en argumenterande text, denna gången var syftet att skriva en insändare till en tidning för att föra fram sin åsikt över ett valt ämne. De fick några exempel att välja ifrån, som verkligen var elevnära, att ta ställning till. Till exempel att sportlovet skulle försvinna, mer vegetarisk mat i skolan, läxornas vara eller icke vara eller att mobiler skulle förbjudas. Några valde att skriva om något helt annat som engagerade dem.

I matematiken har vi jobbat vidare med decimaltal med både hundradelar och tusendelar. Det har blivit lite tärningsspel, gemensamma övningar samt jobbat i boken och på den webbaserade sidan för färdighetsträning och utmaningar.

I SO har vi just nu samhällskunskap och har pratat om grupper, roller, regler och normer. I NO har Janne just nu fysik där de jobbar med energi och Maria har biologi och där jobbar vi med kroppen. Denna veckan har vi läst och redovisat om lungornas funktion och beståndsdelar samt andningen.

Nu är datum spikat för vandringen, tack alla som erbjudit sig att skjutsa oss. Det blir onsdagen den 11/9 och vi kommer att genomföra vandringen oavsett väder. Vi får pastasallad från skolan till lunch. Vi siktar på att vara tillbaka lagom till bussarna går hem och skolan slutar. Ni kommer att få en lapp hem med allt som behöver packas med och tänkas på.

Såhär ser nästa vecka ut:

måndag: Idrott

tisdag: idrott

onsdag:

torsdag:

fredag:

Önskar er en riktigt trevlig helg!

vänliga hälsningar Maria