Åk 1, v.36

Hej på er i värmen!

Denna veckan har det varit nästintill olidligt i klassrummet. Vi har försökt att ha några lektioner ute för att få lite syre.

Under veckan har vi bland annat:

• arbetat med mönster, fler/färre, instruktioner, antalsuppfattning och likhetstecknets betydelse i matematiken.
  • lärt oss mer om konsonanten Ss i svenskan, ordbilden sa, arbetat i Robinboken, lånat böcker på biblioteket och läst ord på en minut i Legilexi.
  • lärt oss nya sånger på musiken.
  • gjort spindlar av piprensare och garn på bilden.
  • kollar klart på Google Earth var alla i klassen bor och börjat på området Trafik. Vi testade skolans övergångsställe och tittade på de vägmärken som finns här runt.

Under vår andra engelska lektion med Sandra fick eleverna svara på olika frågor via Kahoot för att öva känna igen vanliga uttryck/frågor och för att få lite bättre koll på vem hon är, då frågorna handlade om hennes liv. Nästa vecka ska sätta igång med arbetsområdet hälsningsfraser.

På tisdag är det föräldramöte. Vi börjar i idrottshallen tillsammans. Sen är tanken att man kan mingla runt till de ställen man känner är aktuella. Jag kommer vara i 1:ans klassrum och svara på alla frågor ni har om just 1:an. Så ni är välkomna både med frågor och bara kika in för att se hur era barn har det i sitt klassrum.

Nu när det är så varmt är det bra att dricka mycket, så det är helt ok att ert barn har en vattenflaska med sig.

Hoppas ni får en härlig helg! Hälsningar Evelina och Sofie

Vecka 37: