Åk 3 v.36

Det har varit otroligt varmt i klassrummet denna vecka och en eloge till eleverna som tappert kämpat på bra.

I NO:n var skelettet Benjamin på besök. Eleverna var fascinerade av hur många ben vi har i kroppen och tyckte det var spännande att titta närmare på ett fullskaligt skelett. Vi har tittat närmare på kroppens olika muskler och mätt hur våra biceps ändras i storlek när vi spänner dem.

I SO har vi denna vecka skrivit faktatexter om jägar- och bondestenåldern. Den 19/9 bär det iväg på utflykt till Juddhult där vi kommer få lär sig oss mer om jägar- och bondestenåldern.  Eleverna kommer få prova stenåldershantverk, se och prova stenålderskläder samt känna på redskap som användes under stenåldern. Vi kommer ta med oss lunch från skolan och äta den där. Det eleverna behöver ha med sig är kläder efter väder, frukt och en vattenflaska. Nu har eleverna lite förkunskaper i ämnet och vi har samlat frågor att ställa till museipedagogerna som ska ta emot oss.

Under veckans engelskapass presenterade sig karaktärerna Charlie och Taylor för oss. De kommer att följa och guida oss i vårt läromedel. Vi pratade också om olika hälsningsfraser utifrån en bild föreställande pojken Jack, hans pappa, lärare, baseboll ledare och vänner.

I tisdags gjorde vi den första mattediagnosen. Eleverna har resterande mattelektioner denna vecka arbetat vidare med antingen repetition eller fått mer utmanande uppgifter. Nästa vecka startar vi upp ett nytt kapitel som handlar om klockan.

På bilden denna vecka har vi arbetat med optiska illusioner. Lite klurigt tyckte många då noggrannheten med linjal var viktig för att få till illusionen fullt ut.

Veckan avslutades med att vi tränade på ”The cup song” som är rytmträning. Eleverna böjar bli riktigt duktiga på den nu.

Önskar er en trevlig helg i värmen!

Maria

Måndag: Idrott

Tisdag: Ny läsläxa ges. Lästräna hela kapitel 3 minst 4 gånger.

Onsdag:

Torsdag: Idrott