åk 5 vecka 36

Ännu en vecka har gått och här kommer en sammanfattning av den. Många har varit borta eller sjuka denna veckan, vilket ställde till det lite med planeringen, här gäller det att tänka snabbt och vara lite som en bläckfisk! 😉  Nu är vi snart full styrka och jag hoppas att vi fortsätter så. I går (torsdag) blev jag överraskad med sång, teckningar, blommor och fika. Tack alla som hjälpt dem att planera detta.

I svenska har vi jobbat med förberedelserna för att utföra en debatt om ett valt ämne. Stickan fick sedan avgöra om man skulle vara för, emot eller vara samtalsledare. De fick förbereda sig genom att komma på argument och sedan filma själva debatten och visa upp för klassen eller bara för mig. Själva inspelningen gjordes igår, torsdag, och vilka debatter det blev! Jag är så imponerad. Speciellt över de som inte brukar vilja prata så mycket spontant inför hela klassen, de blommade verkligen ut och vågade både prata och argumentera. Det visade sig att vi har flera i klassen som skulle kunna ha som yrke att debattera eller leda en debatt. Fråga gärna hemma om vilket ämne de engagerade sig i.

I matematiken har vi gjort det sista på kapitlet om decimaltal, så nästa vecka är det dags för repetition och diagnos.

I NO jobbar vi vidare med kroppen och har gått igenom andning, lungor och blodet.

I SO avslutade vi området med Grupper och roller och har förberett oss inför nästa område som kommer handla om arbete och pengar.

Från Sandra: Under veckans engelska lektioner har vi fortsatt att repetera reglerna gällande när det ska vara a eller an framför ett substantiv och spelat spel på temat. Fråga gärna ert barn om de kommer ihåg reglerna. Vi har även samarbetat i grupper för att kunna läsa upp instruktioner för resten av klassen som de sedan skulle följa. I slutet av veckan kollade vi på The grammar company som handlade om när man använder do eller does och fick sedan i uppdrag att försöka klura ut vilken känd karaktär som kompisen hade på ett kort framför sig genom att ställa massa frågor.

På tisdag är det som sagt dags för föräldramöte och jag hoppas att så många som möjligt kan/prioriterar att komma. Klassföräldrarna vill få en stund att prata om klassresan i 6an. Vi kommer samlas hela skolan i gympasalen för allmän info, sedan går vi upp till klassrummet. Jag kommer att prata lite grand, och sedan kommer det finnas tid och utrymme för enskilda samtal och frågor till mig.

Det var allt för mig. Njut nu av årets sista sommarhelg, det kommer jag att göra. På tisdag ser det ut att vända och bli mer normala hösttemperaturer.

Varma hälsningar Maria

Nästa vecka ser ut såhär:

måndag: idrott

tisdag: idrott och föräldramöte kl 17.00