Åk 6, v 36

Vilken sommarvecka vi har haft! Visst är det skönt med sol och värme ända in i september men tyvärr blir det ganska varmt i klassrummet. Därför har eleverna denna vecka haft möjlighet att sitta ute vissa lektioner. Lite svårare att koncentrera sig men jag tycker överlag att det har gått bra.

Vi har nu avslutat första området i matten, de fyra räknesätten, och eleverna får nu träna hemma om de känner att de är osäkra på något. På onsdag kommer de att få göra en koll på hur väl de kan området. Nästa vecka kommer vi att börja arbeta med bråk.

På so;n börjar vi närma oss slutet på området media som vi jobbat med sedan skolstart. Den 17/9 kommer vi att ha en kunskapskoll på området. Eleverna har fått en matris över vad de ska kunna som de kan använda när de tränar. Vi har också använt en mängd olika studiestrategier under arbetet som ska underlätta för dem.

Under veckans engelska lektioner har vi fortsatt att repetera reglerna gällande när det ska vara a eller an framför ett substantiv och spelat spel på temat. Fråga gärna ert barn om de kommer ihåg reglerna. Vi har även samarbetat i grupper för att kunna läsa upp instruktioner för resten av klassen som de sedan skulle följa. I slutet av veckan kollade vi på The grammar company som handlade om när man använder do eller does och fick sedan i uppdrag att försöka klura ut vilken känd karaktär som kompisen hade på ett kort framför sig genom att ställa massa frågor.

På tisdag är det dags för föräldramöte och jag hoppas att så många som möjligt har möjlighet att komma. I år är upplägget lite annorlunda än tidigare år. Vi börjar i idrottshallen tillsammans med alla vårdnadshavare och personal för gemensam information. Sedan är det mingeltid där ni vårdnadshavare har möjlighet att besöka olika klasser och fritids. I vårt klassrum kommer det att finnas information om betyg, nationella prov, matteundervisning samt möjlighet att prata med mig om det är något man undrar över.

Från och med nästa vecka kommer vi att ändra sluttiden för eleverna på torsdagar. Istället för att sluta 14.30 kommer de att sluta 14.40. Detta för att få in alla undervisningsminuter som de ska ha. Detta påverkar inte de som åker buss eftersom första bussen går 14.50 men om man hämtar sitt barn är det bra att veta.

Till nästa fredag har de i läxa att välja en låt som de får någon känsla när de lyssnar på. Det behöver inte vara att de blir glada utan kan vara en låt som de inte gillar och blir arga av. De ska fylla i en lapp om låten och skicka låten till mig via chatten i Teams.

Trevlig helg!

Måndag;

• Idrott

Tisdag;

• språkval
  • franskaläxa
  • föräldramöte 17.00

Onsdag;

• idrott
  • mattekolla
  • klar med s 32-33, 35, 37-38, 50-51 i matteboken.

Torsdag;

Fredag;

• språkval
  • tyskaläxa
  • sv/eng – förbereda ”tal”
  • Bildläxa – välja låt+fylla i papper
  • fotografering

Kommande aktiviteter:

17/9 Kunskapskoll Media

25/9 Yrkesdag i Växjö

24/10 Fria ordets dag

V 44 Höstlov

V 45-49 Nationella prov muntliga

19/11 Studiedag

20/12 Julavslutning

7/1 Studiedag

8/1 Skolan börjar

Det här inlägget postades i Åk 6, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.