Förskoleklass V 36

Vilket väder vi har haft denna veckan, så mycket sol och värme. Detta har märkts i klassrummet sista lektionen då det varit väldigt varmt men vi har kämpat på.

Rutinerna som vi har skapat har börjat landa mera och mera och denna veckan har vi pratat mycket om hur vi är en bra kompis och hur vi kan säga saker på trevligare sätt.

På idrotten körde vi banantagen, lite stafetter, välta kon men också lite samarbetsövningar såsom att stå i en ring och hålla i varandras händerna, där vi tillsammans ska få en rock ring att flyttas runt. Lite knepigt första gången men efter några gånger så blev dem ännu mera säkrare och hjälpte varandra fint, så härligt att se.

Veckans bokstav som låg i bokstavlådan klurade de ut relativt snabbt denna gången, där bokstaven var M. Vi har arbetat med bokstaven i bokstavsboken, men också på stationsarbetet där vi har övat oss på att skriva både stora och lilla Mm. Vi har också denna veckan startat upp arbetet med Robin i förskoleklass, där vi fick i uppgift att rita ett eget självporträtt.

Denna veckan har det kommit upp en Bump skylt vid dörren, där vi nu varje gång vi går ut bumpar och säger veckans bokstav och hur den låter, vilket barnen tycker är roligt och tar på största allvar.

Vi har också startat igång matten där vi börjar med klassificera och sortera. Vi började med att introducera de fem karaktärerna, Li, Ella, Tage, Kim och Alex som vi kommer träffa när vi arbetar med matteboken och där vi letade efter likheter och olikheter. Arbetet fortsatte med att kolla på Fem små myra – en ska bort. Där de sedan fick en problemlösning uppgift att klura ut först själv, sedan med sin axelkompis och sedan i hel klass, vilket djur som skulle bort. De kom många härliga och kloka förslag. Vi kommer fortsätta arbeta med detta nästa vecka med.

På So pratade vi om brand, och tittade på en film, där vi lärde oss hur viktigt det är att inte leka med eld, blåsa ut ljuset samt vad vi ringer om det börjar brinna. Vi pratade också om hur vi gör om brandlarmet går på skolan och gick ut och kollade vart vi ska ställa upp.

Kartläggningen i svenskan är i full gång och när den är färdig kör vi på med matematiken.

Veckans bokstavpåse hade Ella fått med sig hem och hon kom tillbaka med många kluringar, såsom Mjölk, Blomma, Magneter, Morot och Strumpor. Tack Ella!

På musiken fortsatte vi med de sånger vi sjöng förra veckan med mycket rörelsesånger och där vi tog in rimtramsan idag, kul! På bilden Skapade vi M Monster, där det var hög koncentration i skapandet. Så fina de blev och hänger nu uppe i klassrummet.

Inför nästa vecka: 37

Nästa vecka på onsdag kommer vi att gå till biblioteket där vi kommer få en genomgång men också få låna hem en egen bok.

Har ni möjlighet, skicka gärna med era barn inneskor då det kommer bli både kallt och blött på golven när det närmar sig höst/vinter.

Måndag :

Tisdag : Föräldramöte klockan 17:00

Onsdag: Biblioteket

Torsdag :

Fredag: Skolfotografering

Önskar er en trevlig och fin helg!

Johanna, Anette

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.