V. 36

Nu har vi gått in i höstmånaden september och samtidigt kom sommaren på riktigt. Under veckan har vi tagit vara på det fina vädret med uppmaning till eleverna att dricka mycket. Temat för augusti och september är värdegrund och ett gäng elever har fått fortsätta med sina kompisfilmer, som påbörjades förra veckan. Barnen har själva fått skriva manus och sedan filma ett dilemma som de kan stöta på i sin vardag. Avslutningen på filmen ska vara hur man på ett bra sätt kan lösa konflikten eller problemet. Här får även eleverna träna på att uttrycka sig i olika estetiska uttrycksformer samt träna sin förmåga att sätta sig in i andras situation och använda digitala verktyg för att redigera filmerna.

För att fly värmen har vi även varit en hel del i idrottshallen där vi bland annat lekt CTF med bara en kon och en ny lek kallad magikern. I dessa lekar får eleverna träna på att samarbeta och gemensamt sätta upp en strategi.

Vi har även varit i hålan där barnen har fått spela Kahoot. Barnen har fått träna allmänbildning med inriktning på språk och kommunikation. Även här har barnen fått träna på att använda digitala verktyg.

//Fritids

Det här inlägget postades i Fritids. Bokmärk permalänken.