Vecka 36 årkurs 2

Nu är ännu en vecka till ända. Trots att många av oss, både elever och lärare, har kämpat med sjukdomar, har vi ändå haft en bra vecka. Det känns som att förkylningarna verkligen har dragit igång ordentligt nu när hösten börjar smyga sig på. Hoppas att ni som varit hemma och vilat mår bättre snart och är redo att komma tillbaka med ny energi nästa vecka!

SO – Samhället i fokus

I SO har vi jobbat med temat Samhället, och det har varit riktigt spännande att se hur barnen reflekterar kring hur vårt samhälle fungerar. Vi har diskuterat olika yrken, vad skatter används till och vad det innebär att vara en del av samhället.

NO – Höstens ankomst

Hösten börjar närma sig, även om vi haft några riktigt varma och soliga dagar i veckan. I NO har vi pratat om höstens förändringar i naturen och denna vecka fokuserat på vad som händer hos fåglarna. En del flyttar och andra stannar kvar mm.

Matte – Talområdet 0-20 och klockan

I matematik har vi repeterat talområdet 0-20. Vi har också fortsatt att öva på klockan. Vi har bland annat tränat på att känna igen hela och halva timmar, och det märks att många börjar få bra grepp om det. Fortsätt gärna att träna hemma också!

Svenska – Frågetecken och dialoger

I svenskan har vi jobbat med frågetecken och dialoger den här veckan. Vi har läst olika texter och pratat om hur man skriver dialoger i böcker, med rätt tecken och allt. Barnen har fått öva på att själva skriva små dialoger och använda frågetecken på rätt sätt.

Engelska – Hälsningsfraser

Under veckans engelskapass presenterade sig karaktärerna Charlie och Taylor för oss. De kommer att följa och guida oss i vårt läromedel. Vi pratade också om olika hälsningsfraser och gjorde en interaktiv övning med hjälp utav en sång.

Trots sjukdomar och lite trötthet pga. Värmen  vi haft en bra stämning under veckan. Solen har skinit flera dagar och vi har kunnat njuta av det fina vädret under rasterna. Det känns som att alla börjar vänja sig vid rutinerna nu igen efter ett långt sommarlov.

Vi hoppas att alla får en riktigt härlig helg, så ses vi nästa vecka, förhoppningsvis med färre snuviga näsor och fler friska barn!

Varma hälsningar,

Klas, Anette, Hanna och Therese

Nästa vecka

Måndag: Ta med läsläxan.

Tisdag: Ta med idrottskläder, ny läsläxa hem.

Onsdag:

Torsdag:

Fredag: Ta med idrottskläder. Skolfotografering

Kommande aktiviteter

Föräldramöte  10/9 kl 17.

Vaccination  30/ 9, vårdnadshavare välkomna att vara med sina barn under vaccinationen.