Åk 6 veckoinfo v. 35

Ännu en vecka att lägga till handlingarna, och de nya rutinerna börjar sätta sig mer och mer. Nu har vi ju dessutom ett schema som verkar funka, om ni inte redan har laddat ner det så hittar ni det här: 6-Ry17

Här är något av det vi har gjort i veckan:

I matten har vi arbetat med talföljder, negativa tal och andra talsystem än det vi är vana vid. Vi har bland annat fördjupat oss i det romerska talsystemet och det binära talsystemet. Be gärna era barn att förklara vad som menas med det klassiska matteskämtet ”Det finns 10 sorters människor, de som kan det binära talsystemet och de som inte kan det”

På svenskan har Annika arbetat med skrivande och jag har fokuserat på läsförståelse, och i det senare fallet har vi använt oss av gamla nationella prov som har frisläppts.

På engelskan har vi arbetat med läsförståelse och diskuterat förebilder och vad det är som gör vissa människor till bra förebilder. Vi har bland annat pratat om MalalaYousafzai.

På kemin har vi jobbat med ”lika löser lika” och då pratat om att man måste veta vilket ämne en fläck består av för att kunna hitta ett medel som löser det. Vi har också varit ute i naturen och hämtat det skitigaste vatten vi har kunnat hitta och sedan jobbat med att rena det så bra som möjligt.

Tekniken hoppade vi över den här veckan, vi kör lite extra nästa vecka i stället då vi ska börja jobba med tekniska system.

Veckans grej nästa fredag har ledtråden ”Skånsk giftskandal”.

Så mycket mer har jag inte att meddela, den kommande veckan innehåller inga sensationer eller schemabrytande aktiviteter utan det ska väl förhoppningsvis rulla på som vanligt.

Glöm inte föräldramötet den 12/9 17.00-18.30 och vårt ”Öppet hus” 28/9 mellan 17.00-19.00.

För de som inte har läsläxa i engelska är det följande glosor som gäller:

Glosläxa till 6/9:

were allowed to – fick lov att

decide – besluta

each other – varandra

either – heller

a while back – för en tid sedan

admire – beundra

once upon a time – det var en gång

disappear – försvinna

collect – samla

firewood – ved

government – regering

reply – svara

sapling – trädplanta

tiny – mycket liten

expand – breda ut

border – gräns

was awarded – belönades med

celebrate – fira

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

12/9 Föräldramöte 17.00-18.30

15-16/9 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

22/9 Fotografering.

28/9 Ryfors skola 70 år, öppet hus 17:00-19:00. Om det är någon som har gamla bilder på skolan som vi kan scanna av till vår fotoutställning så hör av er!

29/9 Studiedag.

Vecka 42 och 43 Utvecklingssamtal.

Vecka 44 Höstlov.

Vecka 46 Muntliga nationella svenska.

21/11 Studiedag.

Vecka 48 Muntliga nationella matte.

Vecka 49 Muntliga nationella engelska.

21/12 Höstterminen slutar.

10/1 Vårterminen börjar.

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.