Veckobrev vecka 11 2020
Hej alla föräldrar och elever i klass 1 på Ryfors skola
Vi håller oss uppdaterade om pandemin, coronaviruset, covid-19 via vårt intranät. Ni får ny information så snart vi får ny information om hur läget är för alla Älmhults skolor. Rektor skickade ut info igår. Ni har säker alla hört utbildningsministerns uttalanden om hur skolor ska göra. Vi är på plats och håller igång med undervisning tills vi får andra direktiv. Vi hoppas att inte skolan behöver stängas eftersom vi då får ha undervisning vid andra tillfällen.
Under veckan har vi tränat på våra matte-kort varje dag. Många tycker det är svårt att automatisera tal-kamraterna. Det är jobbigt att lära sig något nytt. ?Det är dock härligt att höra att många tränar där hemma på matte-korten. Förutom matte-korten har vi jobbat med talen 19 och 20. Vi har även repeterat klockan och hur man kan tänka när man har uppgiften 2+7=. Barnen tränar på att tänka störst först alltså 7+2= istället för att tänka att man ska lägga till 7 på två. De träna sig i att istället tänka 2 mer än 7. Vi har gjort en mattediagnos och fortsatt med addition. Övning av tio-kompisar har vi gjort både ensamma och i par, på våra Ipad.
På svenskan har vi jobbat med bokstaven u. Vi har skrivit egna u-ord och sedan bytt u-ord med varandra därefter har vi gjort meningar med så många u-ord som möjligt. En del har till och med börjat skriva på en liten u-berättelse. Vi har pratat om hur man bygger en mening och byggt meningar med olika ord. Barnen uppmärksammade också att bara sätt ihop några ord inte alltid blir en mening. Eleverna har också repeterat stor bokstav i början på en mening och att en mening slutar med punkt. Vi har läst kapitel 21 och har bara några kapitel kvar innan den magiska kulan är färdigläst. En del elever har inte gjort alla skrivdelar till läsläxorna, uppmuntra dem att göra dessa till nästa vecka. Alla är klara med läs testen Legilexi. I detta testet har barnen fått läsa så många ord de hinner på en minut, för mig. Resultatet har jag sedan jämfört med höstens läsning. Eleverna i åk 1 ska kunna läsa ca 40 ord på en minut. Alla hade förbättrat sig sedan i höstas, härligt!
På so:n har eleverna fortsatt prata med Cathrine om rädda barnen filmerna. De gjorde även några samarbetsövningar. I dag tittade vi på en film om vad som är förbjudet att göra mot någon annan enligt lagen, tex att filma eller ta bilder på barnens privata delar och skicka det vidare till någon. Vi pratade även om att det är förbjudet enligt svensk lag att sparka eller slå ett barn. Det är också fel om man står och tittar på eller hejar på under ett slagsmål. Viktigt att prata om detta hemma också, att man deltar i en negativ handling genom att inte göra något. Vi kom fram till att det är bäst att stoppa bråket om man kan, om det känns olustigt så är det bättre att hämta en vuxen,
På no:n var en grupp ute och tittade på knoppar och försökte identifiera vilket träd dessa tillhörde. På tekniken fortsatte vi prata om källor via ”Nosa på nätet” och hur man kan se vem som skrivit det som står att läsa på webbsidan. Eleverna diskuterade vad de ville veta mer om och då var det just coronaviruset. Då pratade vi om att man inte alltid kan lite på tidningars texter och att det bästa är om webbsidan kommer från någon myndighet. Vi tittade på ett par myndighetssidor. Eleverna upptäckte att det stod mycket och att de använder svåra ord, men att det är dessa sidor som man kan lita på mest. Vi tittade på lite olika sidor. I går var det ett barn som sa; ”när min mamma ska titta på sidor i datorn ska jag säga till henne att bara lita på sidor som myndigheter skrivit”. Det värmer i frökenhjärtat när eleverna använder svåra ord som vi pratat om och som de kanske inte helt fullt ut förstår, men ändock försöker använda ?.
Under veckan skulle jag vilja att eleverna tog med sig sina låneböcker från biblioteket. Några elever behöver låna nya böcker medan andra kanske vill göra om-lån. Vänligen låt barnen ta med sig böckerna till skolan senast onsdag.
Glöm inte att låta era barn träna mycket på mattekorten, dessa behöver automatiseras. Några har önskat nya mattkort medan andra vill träna mer på de kort de har
Under vecka 12 kommer vi att få en praktikant till vår klass. Philippa heter hon och går på gymnasiets barn och fritidsprogram. Hon kommer att praktisera hos oss ett par veckor.
Hoppas ni får en trevlig helg.
Vecka 12
Måndag:
Tisdag: läs-läxa, kapitel 22 i ”Den magiska kulan”.
Onsdag: läs-läxa, kapitel 22 i ”Den magiska kulan”. Gamla biblioteksböcker in!!
Torsdag: idrott,
Fredag: Mattekort läxa
Kommande agenda:
v.12 Praktikant Philippa
v. 13 Studiedag
v. 14 Fredag påskpysseldag
v.15 Påsklov
v. 16 tisdag studiedag
Mvh Cilla