Veckobrev vecka 13 2020
Hej alla föräldrar och elever i klass 1 på Ryfors skola
Vilket fantastiskt vårväder vi haft denna vecka med både frostiga mornar och varma eftermiddagar. Hoppas ni alla varit ute någon kväll och tittat på himlavalvet och sett den fantastiska Venus, om inte gör det i kväll om det fortfarande är stjärnklart/planet klart.
Tiden rusar och snart är det påsklov. Nästa vecka kommer vi att ha påskpyssel på fredagen. Då tänker vi traditionsenligt ha äggrullning och äggpickning på kullen. Till detta event behöver varje deltagande barn ha med sig 2 till 4 ägg. Äggen ska vara kokta och läggs lämpligen i en burk för att de inte ska klämmas sönder under resan till skolan. Vi kommer att ha flera aktiviteter hela förmiddagen den 3 april. Barnen får gärna vara utklädda på påskpysseldagen. Om någon har lite brädor (utan spik) hemma som ni skulle vilja skänka till skolans byggprojekt, vore det toppen. Allt byggmaterial skulle vi vilja ha vid idrottshallen, mellan idrottshallen och det lilla garaget. Om någon även skulle vilja skänka spik tar vi tacksamt emot även detta (spiken bör vara runt 3 tum).
Även denna vecka har det varit ett litet bortfall av sjuka elever. Skönt att de flesta är friska. Under helgen kommer eleverna att få låna hem skolans iPad för att prova att göra en del moment hemma. Jag skickar med ett dokument som de ska försöka följa. Här behöver jag er hjälp, föräldrar. Vi har provat på att jobba med teams i klassrummet under veckan men det är lite klurigt för eleverna att komma ihåg hur de ska logga in och arbeta i Office365. Jag hoppas att extra lappen som de fått med sig hem kan hjälpa till. När de ska gå in på team ska de använda appen ”Teams”. De ska alltså inte gå in via office365 utan leta eter appen T (teams) på iPaden. Låt eleverna prova under helgen. Barnen har sina användarnamn och lösen i sina gröna loggböcker. Vi skrev in dem i böckerna i dag. Just nu finns det inga tecken på att skolan ska stänga, men vi vill ändå att eleverna provar arbeta med iPaden hemma ifall vi skulle bli tvungna att ha distansundervisning i framtiden. Jag vill att alla iPads kommer tillbaka till skolan på måndag.
I onsdags var Smålandsposten hos oss. De intervjuade eleverna om temat ”Konsumtion” som vi har på skolans val, tillsammans med 2-3:an. Eleverna berättade vad de gör i sina olika grupper och reportern tog en del bilder. Artikeln kommer troligtvis på lördag, så håll ögonen öppna för artikeln. Reportern kom till skolan eftersom två elever hade skrivit en text om pantning och sedan själv ringt till tidningen för att fråga om de kunde skicka sin text och få den publicerad i tidningen (jag var med i bakgrunden, så jag visste vad eleverna sa till reportern). På skolans val har en annan grupp försått frön, några tränar på en pjäs, en grupp har varit inne i F-klassen och på förskolan och berättat om hur man kan minska matsvinnet, några elever återanvänder gamla strumpor på olika sätt, en del elever planerar för en loppis, en bytardag och en städdag på skolan. Vi vet inte om det finns möjlighet att för alla aktiviteterna p.g.a. covid-19, men vi hoppas att vi kan genomföra några aktiviteter under våren.
Vi har fortsatt läsa om våren på no:n, texterna handlade om flyttfåglar och stannfåglar. Det var så intressant att få veta vilka länder fåglarna flyttar från, så både jordgloben och världskartan kom fram. Barnen var så fascinerade av alla världens länder så det blev lite geografiprat också. Det som många tyckte var klurigt att förstå var att om man förflyttar sig runt jordklotet nära någon av polerna så är avståndet kortare än om man förflyttar sig runt ekvatorn. Barnen förstod det när vi tittade på globen men när vi tittade på världskartan såg det ju lika långt ut från hörnen där uppe som mitt på kartan. Vi kom i alla fall fram till att sädesärlorna flyger väldigt långt när de flyttar.
På svenskan har vi läst i ”Den magiska kulan” och jobbat med bokstaven Ö. Vi har äntligen lånat nya biblioteksböcker och vi har pratat om att ett substantiv kan både vara i singular och plural. Barnen har även försökt dela dokument med mig genom Office365. Det fungerade inte för alla, även om fröken Cilla sprang som en skållad råtta mellan alla iPads.
I matteboken har vi fortsatt räkna med tiotalsövergångar, nu med hjälp av en tallinje. Nästan varje dag har vi arbetat med mattekorten. Nu har många elever subtraktions korten. Vi har även jobbat en del med enkla problemlösningar.
På tekniken har vi fortsatt läsa om snytkorven som lär oss en massa om att vara källkritisk på nätet. Vi har tittat på vovevloggen för att hjälpa oss att förstå hur vi ska göra när vi tittar på texter på olika webbsidor.
I dag har eleverna fått rösta på vad de vill göra på påskpysseldagen. De som valt äggrullning och äggpickning behöver ta med sig kokta ägg, jag beskrev detta i början av veckobrev. De som valt att bygga koja får gärna ta med sig en hammare som är namnad.
Hoppas ni får en trevlig helg i vårsolen.
Vecka 14
Måndag: iPad tillbaka till skolan
Tisdag: läs-läxa, kapitel 24 i ”Den magiska kulan”.
Onsdag: läs-läxa, kapitel 24 i ”Den magiska kulan”.
Torsdag: idrott,
Fredag: Mattekort läxa. Påskpyssel, ta med 2-4 kokta ägg om du ska rulla ägg.
Kommande agenda:
v.14 Fredag påskpysseldag
v.15 Påsklov
v.16 tisdag studiedag. Fritids öppet ingen undervisning
v.18 fredag 1 maj lovdag.
v.21 torsdag+fredag lediga från skolan
v.24 skolavslutning torsdag kväll
Mvh Cilla