Årkurs 1 vecka 21

Hej föräldrar och vårdnadshavare!

Det fina vädret fortsätter och vi närmar oss terminens slut. Det har varit riktigt varma dagar en längre tid nu och vi märker att det är tufft för eleverna att orka med hela lektioner. De tappar fokus och blir trötta. Vi försöker därför korta ner lektionerna med lite pauser och göra aktiviteterna mer lättsamma. Klas grupp har inte varit i biblioteket den här veckan men hoppas hinna med det nästa vecka. På onsdag nästa vecka kommer vi ha lite schemabrytande aktiviteter utomhus, kläder efter väder.

Matematik

Vi har börjat på ett nytt kapitel om tal upp till 100. Eleverna får här nytta av sina kunskaper om att räkna en större mängd i tiotal och addera till entalen. Detta gör att det går fortare att räkna och minskar risken för att ”tappa bort sig” och behöva börja om. Vi har också arbetat med att känna igen och skriva siffrorna 1-100 samt övat på enkel addition och subtraktion inom detta talområde.

Svenska

Vi är nu klara med årskurs 1:s Robin-läromedel, så det blir inga fler läsläxor i Robin. De sista veckorna kommer vi att ha blandade uppgifter som vi tror är bra för eleverna att repetera. Vi arbetar med att förbättra läsförståelsen genom korta berättelser och enkla frågor. Eleverna får också öva på att skriva egna meningar och korta berättelser samt att stava vanliga ord korrekt.

Engelska

Vi har tränat på namnen på veckodagarna och fraser som ”What day is it today?” och ”Today is…”. Vi har även övat på att stava veckodagarna och att använda dem i enkla meningar. Dessutom har vi introducerat några vanliga fraser och ord relaterade till vardagsaktiviteter.

Bild

I bildämnet har eleverna fått måla efter en given instruktion. De fick följa en steg-för-steg instruktion om hur man ritar en bil. Vi har även arbetat med färglära där eleverna har fått blanda grundfärger för att skapa nya färger. Vi har också övat på att skapa mönster och enkla symmetriska bilder.

SO (Samhällsorienterande ämnen)

Vi pratar om världsdelarna, och den här veckan har vi börjat titta närmare på Asien och vilka djur som finns där. Vi fokuserar på att lära oss vad våra världsdelar heter och vad som är skillnad på en världsdel och ett land.

NO (Naturorienterande ämnen)

Vi jobbar vidare med våra svenska träd. Den här veckan har vi lärt oss mer om lönnen. Eleverna har fått lära sig känna igen lönnlöv och lönnträdets frön. Vi har också pratat om skogen som råvara och produkt.

Vi övar för fullt inför vår kommande skolavslutning. Mer information om skolavslutningen finns att läsa i ett separat inlägg, men notera att datumet är 13/6, kl.17.30.

Nästa vecka

Måndag: Svenskaläxan tillbaka (intervju)

Tisdag: Idrottskläder

Onsdag: