åk 6, Skolstart!

Välkomna till åk 6!

Snart drar vi igång er sista termin här på Ryfors skola! Tiden har verkligen gått snabbt, jag tycker inte det var längesedan vi startade fyran tillsammans!

Skolan startar den 20 augusti kl 7.50. Eleverna har samma ingång som tidigare men har nya platser i kapprummet. En del har plats i första kapprummet och några i det andra. Under första dagen kommer vi att ha schemabrytande lektioner och från och med onsdag går eleverna efter schema.

Eleverna kommer att jobba med kollage och vi skulle behöva lite fler veckotidningar. Är det någon som har hemma, gärna gamla KP eller andra som riktar sig till barn och ungdomar, får de gärna ta med dem.

Om vädret tillåter tänker jag att vi på torsdagen den 22 augusti ger oss iväg på en cykelutflykt. Är det någon som inte har en cykel eller som har svårt att få hit den (den får inte tas med på bussen) behöver ni höra av er snarast till mig så ska jag försöka lösa det. Mer info om cykelutflykten kommer i ett separat inlägg.

Skoltiderna detta läsår är som följer;

Måndag 7.50-14.20

Tisdag; 8.00-14.20 (språkvalsbussen går 7.40 från skolan)

Onsdag; 7.50-14.20

Torsdag; 7.50-14.30

Fredag; 8.00-12.20 (språkvalsbussen går 7.40 från skolan)

Språkval

Språkvalsundervisningen sker på Klöxhultsskolan på tisdagar och fredagar. Bussen (buss 12) går från skolan 7.40. De elever som bor i Älmhult kan komma direkt till Klöxhultskolan, meddela bara mig via mail så att jag vet. Språkvalsundervisningen börjar kl 8.00. Bussen tillbaka till skolan går ca kl 8.50. De elever som läser svensk/engelska stannar på skolan och går till klassrummet när det ringer in. Första språkvalstillfället är fredagen den 23 augusti.

Idrott

Eleverna har idrott på måndagar och onsdagar. Ny idrottslärare är Jesper Didriksson Stenberg.

Schema

Elevernas schema kommer ni att hitta ni på https://web.skola24.se/timetable/timetable-viewer/almhult.skola24.se/Ryfors%20skola/

Nationella prov

I åk 6 är det dags för nationella prov i svenska, engelska och matte. Under hösten, v 45-49, sker muntliga prov i de tre ämnena. Under vårterminen är det sex dagar med provtillfällen. Inga ledigheter beviljas under dessa dagar.

Np svenska 18/3 och 20/3

Np engelska 26/3 och 28/3

Np matte 6/5 och 8/5

Är det några frågor är det bara att höra av sig!

Ni kan redan nu boka in den 10 september då vi kommer att ha föräldramöte. Mer info kommer.

Annika