Åk 6, v 35

Nu har vi gått första hela veckan i skolan och följt schemat varje. Det är en del nyheter får eleverna så som hemkunskap och språkval men också mycket som är som vanligt.

Vi jobbar på i full fart med matten! Det är mycket som ska repeteras och mycket nytt som ska läras innan de slutar sexan. Denna termin har jag delat upp matten i E-uppgifter och C-A-uppgifter. E-uppgifter måste alla göra och C-A är för dem som känner att de behöver mer utmaningar. Om ni är mer nyfikna kring hur matteundervisningen är upplagd kommer jag att berätta om det på föräldramötet 10/9.

I so jobbar vi med media och pratar mycket om mediers roll, varför de är viktiga och hur tillförlitliga olika medier är. Den 17/9 kommer vi att ha en kunskapskoll på området.

Eleverna har undre veckan skrivit många olika sorters texter för att visa vad de behöver träna vidare på för att vara säkra. Efter att de skrivit alla sorters texter kommer vi att fördjupa oss och träna mer på de olika texttyperna.

De elever som har valt svensk/engelska som språkval kommer att ha läxa till varje fredag. Deras första läxa är att läsa en text och träna på att översätta den. De behöver inte översätta den ordagrant men det är viktigt att innehållet stämmer. Jag har uppmanat dem att översätta en gång varje dag så att kunskapen fastnar och inte bara sitter för stunden. Att läsa och framförallt översätta utökar deras ordförråd och förståelse av hur man uttrycker saker på engelska, något som de har stor nytta av.

Jag vill uppmana er att samtala med era barn om att vi har en doftfri skola. Det innebär att eleverna kan använda deo på morgonen men inte ha parfym eller annat som luktar mycket. Det finns de som inte tål starka dofter och mår dåligt av dem.

Den 10/9 har f-6 föräldramöte. Samling i idrottshallen kl 17.00 och därefter finns möjlighet att besöka klassrummen.

Ha en trevlig helg!

V 36