Åk 3 v.35

Så har en vecka susat förbi.

Under vår första engelska lektion med Sandra fick eleverna svara på olika frågor via Kahoot för att öva känna igen vanliga uttryck/frågor och för att få lite bättre koll på vem hon är, då frågorna handlade om hennes liv. Nästa vecka ska vi sätta igång med arbetsområdet hälsningsfraser och jobba i vår workbook.

I NO:n har vi startat upp ett arbete om kropp och hälsa. I veckan repeterade vi kroppsdelar och fördjupade oss sedan i matspjälkningen. Vår fina docka ”Göran” gjorde ett besök och vi bekantade oss med hans inre organ. Eleverna var härligt aktiva!

Tekniken denna vecka handlade om programmering i stegrande svårighetsgrad.

I tisdags gavs den första läsläxan. Jag har utgått från den överlämning jag fått av Annica. Dock vet jag att vid varje ny årskurs är där en stegring och eleverna brukar läsa olika mycket under sommaren. Vi utvärderar i skolan nästa tisdag och ser om vi behöver göra några justeringar.

Idag har eleverna testat på att göra ett gammalt nationellt prov i läsförståelse. Jag brukar låta alla testa på att göra gamla nationella prov, både för att jag och eleverna ska få en klar bild om vad vi behöver arbeta mer med. Det avdramatiserar även den ”riktiga” provsituationen om de är trygga i strukturen och får en känsla av att de ”känner igen sig”.

Vi utvärderar i slutet av varje skoldag de olika lektionerna eleverna har haft framför allt vad gällande arbetsron och vad vi kan hjälpas åt med att göra bättre tillsammans. Mycket handlar om att bli medveten om sina behov och lära sig hantera sig själv på ett sätt som inte stör någon annan men lika mycket att se och förstå att alla är olika och lära sig att stötta varandra. Vi är överens om att vi tillsammans gör fina framsteg.

Önskar er en trevlig helg!

Maria