Förskoleklassen V.35

Då har en hel vecka redan kommit till sitt slut och både jag och barnen blir mera trygga med varandra och rutinerna som vi har .Vilken härlig grupp och vi har så roligt tillsammans😊.

Denna veckan har vi haft idrott för första gången, där vi gick igenom reglerna i omklädningsrummet men också i idrottshallen.  Vi hann med ambulanstagen, välta kon och spegeln, där de skulle försöka göra exakt samma rörelsen som sin kompis framför dem. Vi var väldigt glada och varma när vi lämnade idrottshallen.

Vi har börjat med något som heter veckans bokstav där barnen får gissa bokstaven med hjälp av bilder. Där vi sedan lyssnar om vi hör bokstaven i början, inuti eller sist i ordet. Varje måndag kommer en av barnen får med sig bokstavpåsen hem där ni får tillsammans med ert barn leta upp fem olika saker som har veckans bokstav i ordet och ta med på fredagen. Hjälp gärna era barn med att komma på ledtrådar samt är det ok att skicka med en liten fusklapp i påsen.

Först ut med att ta med bokstavs påsen hem var Elton. Det blev klurigt att gissa vad som fanns i påsen idag! Orm, Lok, soptunna, pop it, dinosaur.

Vi har arbetat med bokstaven O i bokstavsboken men också på skolpluss där de äntligen fick testa att arbeta med sina läsplattor som var efterlängtat. Vi har också fortsatt denna veckan att arbeta med rim på olika sätt och kommer fortsätta lite till nästa vecka också.

På bilden blev det att göra ormar, där vi tränade på att måla inför linjerna samt att klippa, finmotoriken. Dessa ska vi försöka hänga upp i klassrummet.

Denna veckan har vi påbörjat kartläggningen i svenskan och när den är färdig går vi på matematiken. Vi är ålagda från skolverket att genomföra en kartläggning i förskoleklass där vi kartlägger barnens kunskaper i både svenskan och matematiken. Detta är ett hjälpmedel för mig att synliggöra barnens kunskaper så jag vet vart vi behöver arbeta vidare med.

Till stor del av veckan har vi haft stationen med kartläggning men också aktiviteter som klippövningar, spåra, plus plus, namn Memory men också mycket lek. På musiken körde vi lite rörelse sånger och sen avslutade vi fredagen med lekgrupper inne på fritids.

Inför vecka 36

Nästa vecka ska vi försöka någon dag att gå till skogen så kolla att barnen har kläder efter väder med sig.

Måndag:  Idrott – låt gärna barnen var med och packa sin väska för att veta vad de har med sig för kläder samt handduk.

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag:

Fredag:

Önskar er en trevlig helg  🙂

Johanna, Anette, Lina

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.